Spring naar content
Terug naar de kennisbank

Negatieve publiciteit omtrent een sponsor

een onderzoek naar het effect van matchfixing binnen het voetbal op de attitude ten opzichte van de sponsor

Auteur(s): Robin van den Broek

In een experiment, uitgevoerd onder 158 Nederlanders, is onderzocht wat de invloed van negatieve publiciteit, in de vorm van matchfixing, omtrent een voetbalclub is op de attitude ten opzichte van de sponsor van die voetbalclub. Daarbij is de betrokkenheid bij de sport voetbal (sport activity involvement) meegenomen en is er onderscheid gemaakt tussen twee soorten betrokkenheid Attraction (hoeveel belang hecht iemand aan het kijken naar voetbal en hoeveel genot haalt hij/zij daaruit), en Centrality (wat voor positie heeft deze sport binnen het leven van iemand). Uit de resultaten blijkt dat matchfixing een significant negatief effect heeft op de attitude die mensen hebben ten opzichte van de sponsor. De sponsor van een voetbalclub die in verband wordt gebracht met matchfixing wordt negatiever beoordeeld dan een sponsor van een voetbalclub die niet in verband wordt gebracht met matchfixing. Daarnaast zijn er significante resultaten gevonden voor Attraction en Centrality. Mensen die niet sterk betrokken zijn bij de sport voetbal beoordelen de sponsor van een voetbalclub die in verband wordt gebracht met matchfixing negatiever dan mensen die wel sterk betrokken zijn bij de sport voetbal.

Literatuurverwijzing: Broek, R. van den (2013). Negatieve publiciteit omtrent een sponsor: een onderzoek naar het effect van matchfixing binnen het voetbal op de attitude ten opzichte van de sponsor. Amsterdam: Universiteit van Amsterdam.

Omschrijving