Spring naar content
Terug naar de kennisbank

De kracht van de Vierdaagse

onderzoek in het kader van de 100ste editie van de Internationale Vierdaagse Afstandsmarsen Nijmegen

Dit jaar (van 19 t/m 22 juli) is het de 100ste keer dat de Nijmeegse Vierdaagse wordt gehouden. Als onderdeel van de jubileumactiviteiten organiseerden het Radboudumc en de Radboud Universiteit op 3 juni een jubileumsymposium ‘Succes en toekomst van een vitaal evenement’. Een van de thema’s op dat symposium was ‘Verbinden’: welke sociale verbanden worden er door ‘de Vierdaagse’ gevormd, en wat is daarvan de maatschappelijke betekenis? Ter voorbereiding op het symposium van 3 juni zijn in de daaraan voorafgaande maanden twee onderzoeken uitgevoerd: een onderzoek onder de Nederlandse bevolking en een onderzoek onder deelnemers aan de Vierdaagse. Voor het onderzoek onder de Nederlandse bevolking zijn 2.101 Nederlanders ondervraagd in de leeftijd van 16 tot en met 80 jaar. Dit gebeurde als onderdeel van het Nationaal Sport Onderzoek (NSO), een online panelonderzoek dat wordt gecoördineerd door het Mulier Instituut. Daarnaast is, in dezelfde periode, een online vragenlijst uitgezet onder deelnemers van de (100ste) Vierdaagse. Ruim 1.300 lopers hebben deze vragenlijst ingevuld. In deze rapportage doen de onderzoekers verslag van beide onderzoeken. Feit is dat de Vierdaagse mensen stimuleert om lichamelijk actief te zijn, en dat dit mensen tegelijk ook met elkaar verbindt. Die kracht wordt door velen beleefd en herkend. Dat maakt de Vierdaagse tot een waardevol instituut voor vele Nederlanders, en voor de Nederlandse samenleving als geheel.

Literatuurverwijzing: Lammertink, N., & Breedveld, K. (2016). De kracht van de Vierdaagse: onderzoek in het kader van de 100ste editie van de Internationale Vierdaagse Afstandsmarsen Nijmegen. Nijmegen: Radboud Universiteit.

Fysieke exemplaren

Organisatie Plaatsingskenmerk Status
Mulier Instituut SPEVE-TB-0005 Beschikbaar
Mulier Instituut BIEB-407 Wordt niet uitgeleend

Publicaties worden niet uitgeleend aan externen. Inzage op verzoek:

Mulier Instituut
tel: 030-7210220
e-mail: info@mulierinstituut.nl

Omschrijving