Children as co-researchers in design
enabling users to gather, share and enrich contextual data
In dit proefschrift worden potentiële gebruikers (met name kinderen tussen de 8 en 12 jaar) betrokken bij het ontwerpproces in de rol van onderzoeker. Het onderzoek focust zich op contextueel gebruikersonderzoek aan het begin van het ontwerptraject. Dit soort onderzoek heeft als doel het dagelijks leven, de ervaringen en wensen van gebruikers in kaart te brengen en daarmee ontwerpers te informeren en inspireren. Kinderen hebben, net als volwassenen, hun eigen wensen en ervaringen en het is belangrijk deze in gedachten te houden bij het ontwerpen van producten en diensten voor deze doelgroep (Dedding et al. 2013). In dit proefschrift zijn kinderen waardevolle informanten die er voor zorgen dat de ontwerper beslissingen kan nemen die in het belang van de kinderen zijn. Het onderzoek beschreven in dit proefschrift heeft een theoretisch model over het betrekken van kinderen in de rol van co-researcher opgeleverd. Daarnaast heeft het een aantal beschrijvende case-studies opgeleverd die laten zien hoe je een co research project opzet en uitvoert. Ook wordt gereflecteerd op de toegevoegde waarde van kinderen in de rol van coresearcher en is er een lijst met richtlijnen opgesteld voor gebruik in de praktijk. Tenslotte is er in dit proefschrift gereflecteerd op drie ethische vlakken: procedurele ethiek, situationele ethiek en relationele ethiek.