Gezond zenden
een onderzoek naar het effect van het type zender van Facebook berichten en de hoeveelheid likes op de koopintentie en de intentie om gezond te gaan eten
In dit onderzoek is het effect van het type zender (UGC versus BGC) en de hoeveelheid likes van een Facebook bericht op de koopintentie en de intentie om gezond te gaan eten onderzocht. Bovendien werd het modererend effect van sporten op de intentie om gezonder te gaan eten onderzocht. Een experiment met online survey onder 201 respondenten van 18 jaar en ouder, tracht de kenniskloof rondom dit onderwerp verkleinen. De resultaten van dit onderzoek kunnen gebruikt worden voor het beleid van de overheid om overgewicht tegen te gaan. Zes hypothesen zijn aan de hand van eenwegs- en tweewegsvariantieanalyses getoetst. De resultaten tonen geen significante verschillen tussen het UGC en BGC en het effect op de koopintentie en de intentie om gezond te gaan eten. Uit de gemiddelden bleek wel dat UGC tot een hogere koopintentie en intentie om gezond te gaan eten leidt dan BGC. Ditzelfde geldt voor een Facebook bericht met veel likes ten opzichte van een bericht met weinig likes. Bovendien heeft de hoeveelheid dat iemand sport geen invloed op het effect van het type zender en het aantal likes op de intentie om gezond te gaan eten.