Feedback in beweging: let's have some fun
de associatie tussen feedback geven van gymdocenten en de mate van plezier in de gymles bij jongeren met en zonder cerebrale parese
In de huidige studie wordt de associatie onderzocht tussen feedback in de gymles en plezier in de gymles bij jongeren met en zonder Cerebrale Parese. Er werden zeven gymdocenten van jongeren met CP (N=36) en negen gymdocenten van normaal ontwikkelde jongeren (N=200) gefilmd. Om de mate van feedback van de gymdocenten te meten, werd aan de hand van video-observaties de Coach Behavior Assessment Scale (CBAS) gescoord. Om het plezier van de jongeren in de gymles te meten, vulden zij na afloop van de gymles een vragenlijst in. Door middel van een multipele regressie analyse werd de associatie tussen feedback en plezier onderzocht en werd met een moderatie-analyse gekeken of de associatie verschilde tussen jongeren met en zonder CP. Er werd een positieve relatie gevonden tussen het CBAS-onderdeel belonen en plezier (p=.03) en een negatieve relatie tussen het CBAS-onderdeel controle/overmacht krijgen en plezier (p=.01). Er was geen sprake van een moderatie-effect van CP. Gymdocenten kunnen door middel van de feedback die zij geven het plezier van jongeren in sporten zowel positief als negatief beïnvloeden. In de huidige studie leek het effect van feedback niet te verschillen tussen jongeren met en zonder CP. Vervolgonderzoek zou zich moeten richten op mediërende factoren in de associatie tussen feedback en plezier.