Spring naar content
Terug naar de kennisbank

Grand Départ Utrecht 2015

economische impact en beleving

Auteur(s): Paul Hover, Sven Bakker

De doelstelling van het onderzoek, waarvan deze rapportage verslag doet, is drieledig: 

  1. het beschrijven van het profiel van de bezoekers van de Tourstart;
  2. het schatten van de economische impact en mediawaarde van de Tourstart;
  3. het beschrijven hoe bezoekers, de lokale bevolking en hotels in Utrecht de Tourstart hebben ervaren. 

De Tourstart is hooggewaardeerd door bezoekers en inwoners. Het maakte een deel van hen – voor even – trots. Renners uitten zich eveneens positief over de organisatie en de goede sfeer. De gemeentelijke reputatiewinst lijkt, meer dan de economische impact van 23 miljoen euro, een van de belangrijkste ‘opbrengsten’ van de Tourstart. Ook voor Nederland is de Tourstart belangrijk geweest, het past naadloos in het beleid van het ministerie van VWS om grote sportevenementen met positieve maatschappelijke spin-off te organiseren.

Literatuurverwijzing: Hover, P., & Bakker, S. (2015). Grand Départ Utrecht 2015: economische impact en beleving. Utrecht: Mulier Instituut.

Fysieke exemplaren

Organisatie Plaatsingskenmerk Status
Mulier Instituut SPEVE-TB-0004 Beschikbaar
Mulier Instituut BIEB-385 Wordt niet uitgeleend

Publicaties worden niet uitgeleend aan externen. Inzage op verzoek:

Mulier Instituut
tel: 030-7210220
e-mail: info@mulierinstituut.nl

Omschrijving