Sportmanagement
grondbeginselen en toepassingen
Waar sport in het verleden een plezierige vorm van vrijetijdsbesteding was, is het nu een complexe, mondiale en politiek belangrijke business, waarin zowel voldaan moet worden aan de wensen van eindgebruikers – sporters en toeschouwers – als aan die van organisaties die sport inzetten voor zakelijke of maatschappelijke doeleinden. De sportmanager moet in toenemende mate voldoen aan eisen op het gebied van kwaliteit, professionaliteit en efficiëntie, en dient zich constant af te vragen hoe hij al die stakeholders het beste kan bedienen.
‘Sportmanagement’ biedt een uitvoerige inleiding op de grondbeginselen van management en hoe die worden toegepast in allerlei soorten sportorganisaties. Theorie en praktijk gaan hand in hand: cases uit de gemeentelijke, provinciale, nationale en internationale sportpraktijk zorgen ervoor dat u zich de theorie eenvoudig eigen maakt.
Deel 1 introduceert u in het vakgebied sportmanagement en plaatst de Nederlandse sportwereld in een mondiaal perspectief. Deel 2 beschrijft de evolutie van sport, de unieke eigenschappen van sportmanagement, de aspecten die voor verandering zorgen in de (internationale) sportindustrie en de rollen die de overheid, de non-profitsector en de professionele sector vervullen. Deel 3 behandelt de belangrijkste managementprincipes en hun praktische toepassing in de sportwereld: strategisch management, organisatiestructuur en -cultuur, personeelsmanagement, leiderschap, bestuur en prestatiemanagement. Het laatste deel biedt u toekomstige uitdagingen voor sportmanagers.
Fysieke exemplaren |
||
Organisatie | Plaatsingskenmerk | Status |
---|---|---|
Mulier Instituut | MANA-0106 | Beschikbaar |
Publicaties worden niet uitgeleend aan externen. Inzage op verzoek:
Mulier Instituuttel: 030-7210220
e-mail: info@mulierinstituut.nl