Van Sneek tot Ahoy: terugblik op de Lerende Netwerken
Tops
Op basis van 176 ingevulde enquêteformulieren is ook deze serie bijeenkomsten met een gemiddelde van 7,8 onverminderd goed gewaardeerd.
Van de inhoudelijke onderdelen maakte vooral het verhaal van Berend Rubingh over doelgroepen en enablers indruk. Een inspirerend pleidooi om mensen op een nieuwe, andere manier in beweging te krijgen. Een manier die beter past bij de moderne tijd, waarin dingen niet van bovenaf te organiseren zijn, maar spontaan van onderaf ontstaan. Hij roept op om veel gerichter op zoek te gaan naar waar mensen echt behoefte aan hebben en waar zij enthousiast van worden. De buurtsportcoach heeft een belangrijke rol om deze enthousiastelingen (de enablers) te vinden, met elkaar te verbinden en te stimuleren. Dit begint met het goed (leren) kennen van je omgeving en van jezelf.
Een mooi bruggetje naar de best beoordeelde workshop ‘zichtbaarheid en profilering’. Deelnemers zochten 1,5 uur lang naar hun merk- en kernwaarden. Dit staat immers voor wie je bent, wat je te bieden hebt en hoe je omgeving je ziet. Geen lichte kost met vragen als ‘Wat zijn mijn dromen?’ ‘Wat is mijn doel ?’en ‘Wat onderscheidt mij eigenlijk van anderen?’. Begint het je te duizelen? Geen nood, binnenkort verschijnt er een factsheet ‘Zichtbaarheid en profilering voor buurtsportcoaches’, mede gebaseerd op deze workshop.
De hoogste punten (8.0) scoren echter de catering en de accommodaties. Niet onbelangrijk want naast ideeën opdoen, worden de bijeenkomsten traditiegetrouw vooral bezocht om te netwerken.
Tips
De doelgroepsessies scoorden met gemiddeld 6,6 minder hoog. Meer kennis en informatie inbrengen en een werkvorm met meer structuur, zijn veel gehoorde opmerkingen. Vooraf was ook niet altijd duidelijk wat verwacht kon worden. Punten om aan te werken dus!
Hoewel 78% van de ondervraagden aangeeft niets te missen levert de enquête toch enkele aanknopingspunten voor verbetering op. Niet voor de eerste keer wordt er gevraagd om meer diepgang en meer praktijkvoorbeelden. Ondanks verwoede verbeterpogingen is dit blijkbaar nog niet helemaal gelukt. Ook nu gaan we weer ons best doen om dat bij de volgende editie te verbeteren.
Actiepunten
57% van de ondervraagden geeft aan dat ze met actiepunten huiswaarts keerden. Veel genoemd: nieuwe contacten bellen, merkwaarden formuleren of aan de slag met de ideeën van Berend Rubingh. Menig deelnemer noteerde ook actiepunten bij de workshops over sport & bedrijfsleven en sport & arbeidsre-integratie.
Wil je er de volgende keer ook bij zijn? In het voorjaar van 2016 gaan de lerende netwerken weer op tournee. Duurt dat te lang? Op 10 december organiseren we ook de kennisdag, schrijf je in!
Hier vind je meer presentaties van de bijeenkomsten.