Spring naar content
Terug naar de kennisbank

Vrouwen, voetbal en sociale media

Auteur(s): Niki Davidse

Het doel van dit onderzoek is om de betekenisgeving aan vrouwenvoetbal van jonge vrouwelijke voetballers van 15 t/m 20 jaar, en de rol die sociale media hierin spelen, te onderzoeken. In dit onderzoek wordt een cultural studies perspectief gehanteerd waarbij jonge vrouwelijke voetballers over de door hun beoefende, en door de media gemarginaliseerde sport, aan het woord worden gelaten. Hierbij staat de betekenisgeving die zij als jonge vrouwelijke voetballers aan vrouwenvoetbal geven centraal. Ook wordt bekeken welke rol sociale media hierin spelen. Er zijn vier focusgroepen georganiseerd en aan de hand van een kwalitatieve thematische inhoudsanalyse zijn deze focusgroepen geanalyseerd. Ondanks dat sociale media een relatief eenvoudige manier zijn om een ‘counter-femininity’ te produceren en eigen ervaringen ook belangrijk zouden moeten zijn, kan worden geconcludeerd dat het lijkt alsof de meisjes over het algemeen nauwelijks afwijken van het heersende media discours in hun eigen vertogen over vrouwenvoetbal. 

Literatuurverwijzing: Davidse, N. (2015). Vrouwen, voetbal en sociale media. Rotterdam: Erasmus Universiteit Rotterdam.

Fysieke exemplaren

Organisatie Plaatsingskenmerk Status
Mulier Instituut GEND-TB-0002 Beschikbaar

Publicaties worden niet uitgeleend aan externen. Inzage op verzoek:

Mulier Instituut
tel: 030-7210220
e-mail: info@mulierinstituut.nl

Omschrijving