Spring naar content
Terug naar de kennisbank

De invloed van extra bewegen tijdens schooltijd op de leerprestaties van leerlingen in de bovenbouw van de basisschool

een haalbaarheidsonderzoek

In deze studie wordt onderzocht op welke manier extra bewegingsactiviteiten geïmplementeerd kunnen worden op de basisschool en wat daar de gevolgen van zijn op de concentratie van leerlingen. Er is gekozen voor twee interventies: energizers, een korte, lichamelijk actieve onderbreking van de les, en actieve kleine pauzes. Uit dit onderzoek blijkt dat het concentratieniveau van de basisschoolleerlingen uit de bovenbouw na deelname aan één van deze twee interventies hoger ligt dan voordat zij hieraan deelnamen. De actieve-pauzeinterventie heeft een grotere invloed op de concentratie op korte termijn en de energizers juist op lange termijn. De leerkrachten zijn over het algemeen positief, maar hebben twijfels over de haalbaarheid van de voortzetting van de interventie zonder de hulp van de onderzoeker.   

Literatuurverwijzing: Wijst, C. van der (2014). De invloed van extra bewegen tijdens schooltijd op de leerprestaties van leerlingen in de bovenbouw van de basisschool: een haalbaarheidsonderzoek. Amsterdam: Universiteit van Amsterdam.

Omschrijving