De invloed van impliciete theorieën in de sport op affect, attributie, volharding en doeloriëntaties op een sportgerelateerde taak
Uit eerder onderzoek van Dweck (1999) kwam naar voren dat impliciete theorieën de doeloriëntaties in de schoolsetting veroorzaken. In de sport is hier nog maar nauwelijks onderzoek naar gedaan. De huidig studie wil door middel van een experiment onderzoeken of impliciete theorieën ook in een sportsetting de doeloriëntaties verklaren. Aan de studie deden 60 participanten mee, waarvan 28 vrouwen en 32 mannen. De gemiddelde leeftijd was 24,1 jaar. Alle proefpersonen speelden voetbal in de selectie van een amateurclub in de omgeving van Alkmaar. De deelnemers doorliepen een experiment waarin de impliciete theorieën werden gemanipuleerd middels een tekst. In het experiment deden de participanten een reactiesnelheidtaak waarop zij allemaal negatieve feedback kregen. Na het lezen van de negatieve feedback werden de effecten gemeten door middel van vragenlijsten. Uit het onderzoek kan niet geconcludeerd worden dat de impliciete theorieën de doeloriëntaties in een sportsetting verklaren. Wat wel geconcludeerd kan worden is dat het lezen van een tekst die de entity theorie stimuleert, ervoor zorgt dat de sporters na het falen op een taak minder volharding tonen en minder snel het te weinig oefenen als verklaring geven voor het falen in vergelijking met de sporters die een tekst hadden gelezen die de incremental theorie stimuleert.