Vitaliteit in organisaties
de rol van communicatie bij de implementatie van vitaliteitsprogrammas
Nu organisaties steeds vaker zoeken naar manieren van duurzame inzetbaarheid van werknemers, is er meer aandacht voor vitaliteitsprogramma’s. Om te onderzoeken hoe vitaliteitsprogramma’s succesvol geïmplementeerd kunnen worden binnen organisaties en wat de rol van corporate communicatie is, zijn drie werkgevers en zeven werknemers van drie organisaties in Nederland geïnterviewd. EY en de Politie hebben een vitaliteitsprogramma geïmplementeerd binnen de organisatie. Sport en Zaken is een organisatie gericht op het implementeren van vitaliteit- en sportprogramma’s bij andere organisaties. Uit de resultaten is gebleken dat er drie thema’s te onderscheiden zijn die betrekking hebben op vitaliteitsprogramma’s; vitaliteit binnen organisaties, invulling en implementatie van een vitaliteitsprogramma en de rol van communicatie. De belangrijkste redenen voor een vitaliteitsprogramma zijn fittere werknemers, meer energie, teambuilding en een beter imago. Een cruciale rol is weggelegd voor communicatie bij de succesvolle implementatie van een vitaliteitsprogramma. Communicatie kan bijdragen aan het luisteren naar werknemers, het aanspreken en de bewustwording van alle werknemers en de organisatiecultuur. Op basis van dit onderzoek wordt het aanbevolen voor organisaties om goed te luisteren naar werknemers bij de implementatie van een vitaliteitsprogramma. Ook moeten organisaties ervoor zorgen dat alle werknemers zich aangesproken voelen, en bewust zijn van het doel van het vitaliteitsprogramma. Ten slotte is het belangrijk dat de organisatiecultuur deelname aan het vitaliteitsprogramma toelaat.