Spring naar content
Terug naar de kennisbank

Social media in de eredivisie

redding van de sponsoring?

Auteur(s): Kees van Dam

In deze masterthesis staat het onderzoek naar ‘hoe het gebruik van sociale media bij eredivisieclubs bijdraagt aan de activatie van sportsponsoring’ centraal. Hiervoor heeft er eerst een literatuurstudie plaatsgevonden, die aangevuld is met expertonderzoek, om de relatie tussen social media en activatie van sponsoring duidelijk te maken. Het creëren van een community binnen social media blijkt voor veel eredivisieclubs een onderdeel van de marketingstrategie waar niet voldoende aandacht aan wordt besteed. De enige club met een actief beleid op social mediagebied is Ajax. Onderzoek van de KNVB geeft aan dat de behoefte aan interactie met de eredivisieclubs door fans groot is. Daar is de uitgesproken mogelijkheid voor social mediabeleid door de clubs. Activatie van de sponsoring door middel van social media vanuit de clubs is dan een mogelijkheid om de sponsorwaarde te vergroten, en om op basis daarvan een grotere sponsorbijdrage te realiseren.

Literatuurverwijzing: Dam, K. van (2014). Social media in de eredivisie: redding van de sponsoring?. Groningen: Sport Management Institute Groningen.

Omschrijving