TCS Amsterdam Marathon 2014
economische impact, tevredenheid, gezondheidseffecten
Op zondag 19 oktober 2014 vond de 39ste editie plaats van de TCS Amsterdam Marathon. Met het oog op de verdere ontwikkeling van het evenement wil organisator Le Champion graag een beter onderbouwd inzicht krijgen in de economische impact van de TCS Amsterdam Marathon. Zij heeft de Hogeschool van Amsterdam, Hogeschool Inholland en Sport2B gevraagd hier onderzoek naar te doen. Daarnaast heeft zij enkele aanvullende vragen geformuleerd over de tevredenheid van deelnemers en bezoekers en over de gezondheidseffecten van de marathon, die op dit onderzoek konden meeliften. De resultaten van het onderzoek worden in deze rapportage gepresenteerd. De totale bestedingsimpuls van deelnemers bedroeg 9,8 miljoen euro, die van de bezoekers 1,9 miljoen euro. De totale directe en indirecte economische impact kwam neer op 15,8 miljoen euro. Buitenlandse deelnemers geven de TCS Amsterdam Marathon gemiddeld een rapportcijfer van 7,7, Nederlanders een 7,8. Bezoekers beoordelen het evenement gemiddeld met het rapportcijfer 8. Bijna de helft (48 procent) van de deelnemers is in aanloop naar de marathon meer gaan trainen en 60 procent geeft aan zich gezonder te voelen.
Fysieke exemplaren |
||
Organisatie | Plaatsingskenmerk | Status |
---|---|---|
Mulier Instituut | GS-AMS-0005 | Beschikbaar |
Publicaties worden niet uitgeleend aan externen. Inzage op verzoek:
Mulier Instituuttel: 030-7210220
e-mail: info@mulierinstituut.nl