Spring naar content
Terug naar de kennisbank

Veilige grenzen voor statijden

onderzoek naar de fysieke en mentale werkbelasting van luchthavenbeveiligers, samenvatting

In opdracht van het Sociaal Fonds Particuliere Beveiliging voerde TNO in de tweede helft van 2009 een onderzoek uit naar de fysieke en mentale werkbelasting van luchthavenbeveiligers op Schiphol en Eindhoven Airport. De vraag: een wetenschappelijke onderbouwing van de maximale statijden voor luchthavenbeveiligers, zoals opgenomen in de cao particuliere beveiliging. De cao 2008 – 2010 geeft voor twee posities, te weten BMC en X-passage, een maximaal aaneengesloten statijd van 180 minuten aan. Voor de visiteurs van G4S Aviation Security geldt 150 minuten. Uit onderzoek moet blijken of maximale statijden voor luchthavenbeveiligers wenselijk zijn en zo ja, hoe lang die statijd dan moet zijn. Ook hebben de onderzoekers oplossingen voor knelpunten in fysieke en mentale belasting geïnventariseerd.

Literatuurverwijzing: Commissaris, D.A.C.M. (2010). Veilige grenzen voor statijden: onderzoek naar de fysieke en mentale werkbelasting van luchthavenbeveiligers, samenvatting. Gorinchem: Sociaal Fonds Particuliere Beveiliging.

Omschrijving

  • Jaar:
    2010
  • Plaats:
    Gorinchem
  • Uitgever(s):
    Sociaal Fonds Particuliere Beveiliging
  • Collatie:
    11 p.
  • Mediumsoort:
    Rapport
  • Trefwoord(en):