Nederlandse wielersportmonitor 2014
onderzoek naar omvang & profiel van de Nederlandse wielersporter
In het voorjaar van 2014 heeft onderzoeksbureau GfK in opdracht van de NTFU en Bike MOTION Benelux een onderzoek uitgevoerd onder wielersporters in Nederland met als doel: (1) inzicht krijgen in de omvang van de doelgroep wielersporters; (2) inzicht krijgen in de omvang en kenmerken van de verschillende segmenten, die binnen de doelgroep wielersporters te onderscheiden zijn. Uit het onderzoek is gebleken dat er een enorm potentieel van 815.000 wielersporters in Nederland bestaat. Op basis van cijfers uit externe bronnen en onderzoeken (zie OBiN-onderzoek, pagina 22 t/m 24) durven de onderzoekers te stellen dat de wielersportmarkt in Nederland de laatste jaren ook in omvang is toegenomen. Een segment dat bij uitstek aansluit bij de trend van individualisering is de ‘avontuurlijke wielersporter’. Dit is, met 35 procent van de totale markt, de grootste groep wielersporters in Nederland. Het zijn echte multi-sporters met nog relatief weinig focus op de wielersport. Andere sporten genieten nog vaak de voorkeur van de ‘avontuurlijke wielersporter’. Het is een groep die zich kenmerkt door een actieve en ondernemende levensstijl, continu op zoek naar avontuur en afwisseling. De uitdaging wordt om deze relatief jonge, individualistische doelgroep uit te dagen en te motiveren, zodat hij/zij de wielersport intensiever gaat beleven en een echte wielerfanaat wordt. Dit kan door in te spelen op de wensen en behoeften van deze doelgroep en te communiceren via de juiste kanalen en met de juiste informatie en ’tone of voice’ die bij hem/haar past. Dit onderzoek biedt daarvoor de eerste handvatten.