Spring naar content
Terug naar de kennisbank

"Als ze maar lekker bezig zijn..."

een onderzoek naar lespraktijk en vakopvattingen van docenten lichamelijke opvoeding die werkzaam zijn in de bovenbouw havo/vwo

Dit onderzoek geeft antwoord op de volgende vraag: Wat is de inhoud van de lessen lichamelijke opvoeding in de bovenbouw van het havo/vwo, waarom geeft de leraar deze inhoud aan de lessen en waarom doet hij dat op deze manier?

Dit wordt gedaan door het beantwoorden van de volgende deelvragen:

  • Welke maatschappelijke ontwikkelingen hebben invloed (gehad) op het onderwijs in het algemeen en op de lichamelijke opvoeding in het bijzonder?;
  • Welke vakconcepten zijn er in de wereld van de lichamelijke opvoeding en welke zijn het meest representatief voor de Nederlandse situatie na 1950?;
  • Op welke wijze zijn deze concepten tot stand gekomen?;
  • Welke ontwikkeling is er waar te nemen in het vakconceptuele denken in de periode van 1950 tot 1990 en eventueel tot welk toekomstbeeld leidt deze ontwikkeling?;
  • Hoe ziet de lespraktijk eruit van docenten, die lesgeven aan de bovenbouw van het havo/vwo?;
  • Welke vakconcepten hangen ze aan?;
  • Welke knelpunten doen zich voor bij het adequaat toepassen van een vakconcept in de lespraktijk?
Literatuurverwijzing: Nienhuis, J., & Stam, G. (1993). "Als ze maar lekker bezig zijn...": een onderzoek naar lespraktijk en vakopvattingen van docenten lichamelijke opvoeding die werkzaam zijn in de bovenbouw havo/vwo. Utrecht: Universiteit van Utrecht, faculteit der Sociale Wetenschappen.

Fysieke exemplaren

Organisatie Plaatsingskenmerk Status
KVLO LOVO-065 Beschikbaar

Publicaties worden niet uitgeleend aan externen. Inzage op verzoek:

Omschrijving