"Als ze maar lekker bezig zijn..."
een onderzoek naar lespraktijk en vakopvattingen van docenten lichamelijke opvoeding die werkzaam zijn in de bovenbouw havo/vwo
Dit onderzoek geeft antwoord op de volgende vraag: Wat is de inhoud van de lessen lichamelijke opvoeding in de bovenbouw van het havo/vwo, waarom geeft de leraar deze inhoud aan de lessen en waarom doet hij dat op deze manier?
Dit wordt gedaan door het beantwoorden van de volgende deelvragen:
- Welke maatschappelijke ontwikkelingen hebben invloed (gehad) op het onderwijs in het algemeen en op de lichamelijke opvoeding in het bijzonder?;
- Welke vakconcepten zijn er in de wereld van de lichamelijke opvoeding en welke zijn het meest representatief voor de Nederlandse situatie na 1950?;
- Op welke wijze zijn deze concepten tot stand gekomen?;
- Welke ontwikkeling is er waar te nemen in het vakconceptuele denken in de periode van 1950 tot 1990 en eventueel tot welk toekomstbeeld leidt deze ontwikkeling?;
- Hoe ziet de lespraktijk eruit van docenten, die lesgeven aan de bovenbouw van het havo/vwo?;
- Welke vakconcepten hangen ze aan?;
- Welke knelpunten doen zich voor bij het adequaat toepassen van een vakconcept in de lespraktijk?
Literatuurverwijzing: Nienhuis, J., & Stam, G. (1993). "Als ze maar lekker bezig zijn...": een onderzoek naar lespraktijk en vakopvattingen van docenten lichamelijke opvoeding die werkzaam zijn in de bovenbouw havo/vwo. Utrecht: Universiteit van Utrecht, faculteit der Sociale Wetenschappen.
Fysieke exemplaren |
||
Organisatie | Plaatsingskenmerk | Status |
---|---|---|
KVLO | LOVO-065 | Beschikbaar |
Publicaties worden niet uitgeleend aan externen. Inzage op verzoek: