Spring naar content
Terug naar de kennisbank

Op de eerste jaren komt het aan

het belang van bewegen voor de ontwikkeling van kinderen

Ervaringen die kinderen in hun vroegste jaren opdoen bepalen in belangrijke mate hoe ze leren en hoe ze zich ontwikkelen. Daarbij is het van belang dat de omgeving veel mogelijkheden biedt om indrukken op te doen. Denk- en opmerkingsvermogen zijn sterk afhankelijk van motorische ervaringen. wanneer kinderen in staat zijn op het juiste moment voor de juiste handeling te kiezen, ‘bewegen’ ze zich gemakkelijker, zowel letterlijk als figuurlijk, en krijgen ze meer zelfvertrouwen. Hoe zekerder een kind zich beweegt, hoe beter een persoonlijke interesse kan ontstaan. De belangstelling om te leren wordt er door bevorderd, de nieuwsgierigheid wordt geprikkeld. Professor Liselott Diem geeft een overzicht van de motorische ontwikkeling van kinderen en maakt met voorbeelden en foto’s duidelijk hoe je via het scheppen van de juiste omstandigheden deze ontwikkeling kunt ondersteunen. Uitgangspunt is het kind. De taak van de opvoeder is veel meer het ondersteunen en prikkelen van de zelfontwikkeling.

Literatuurverwijzing: Diem, L., & Boetes, B. (1988). Op de eerste jaren komt het aan: het belang van bewegen voor de ontwikkeling van kinderen. Nijkerk: Uitgeverij Intro.

Fysieke exemplaren

Organisatie Plaatsingskenmerk Status
KVLO MOTL-006 Beschikbaar

Publicaties worden niet uitgeleend aan externen. Inzage op verzoek:

Omschrijving