Sporten in merkkleding
je merkt dat het werkt!
Het doel van deze studie is om te kijken of priming met een bepaald stereotype naast effect op cognitieve prestaties en gedrag ook effect heeft op fysieke prestaties. De verwachting is dat priming met het stereotype topsport door middel van het dragen van merksportkleding een positief effect heeft op de sportprestatie. Er werd verwacht dat dit effect verklaard zou kunnen worden op basis van ‘hot cognition’ en het mechanisme ‘stereotype lift’. Om dit te analyseren is een experiment uitgevoerd met een in between-subjects design met 2 condities onder 68 personen, die verdeeld werden over een experimentele conditie waarin zij geprimed werden met merksportkleding en een controle conditie. Er werd een pretest uitgevoerd om de verschilscore op de sportprestatie te kunnen meten met en zonder priming. Vervolgens moesten de participanten een vragenlijst invullen. Uit de resultaten bleek dat er een positief effect werd gevonden van het dragen van merksportkleding op de sportprestatie, maar er werd geen definitieve verklaring gevonden voor het optreden van dit effect. Er moet meer onderzoek worden gedaan naar of dit effect verklaard kan worden op basis van hot of cold cognition.