Spring naar content
Terug naar de kennisbank

De school meester

over het leidinggeven aan schoolontwikkeling

In ‘De school meester’ worden ervaringen gedeeld en nieuwe inzichten gepresenteerd met betrekking tot het doorvoeren van een onderwijsvernieuwing. Deze uitgave is bedoeld om collega-schoolleiders een denkkader aan te reiken dat tot inspiratie kan dien en de vernieuwingen in de basisvorming, het vmbo en de Tweede Fase kan ondersteunen. De invoering van de Tweede Fase stelde scholen voor de opdracht ingrijpende veranderingen aan te brengen in hun onderwijs aan de bovenbouw van havo en vwo. In deze rapportage wordt aangegeven wat de rol van de schoolleider is en hoe cruciaal die rol is in een lerende organisatie. De schoolleider moet een duidelijke visie hebben op het primaire proces om van daaruit interventies te plegen in de andere vier gebieden (de onderwijsorganisatie, de schoolorganisatie, personeelsbeleid en facilitaire dienstverlening).

Literatuurverwijzing: Stam, J., & Hilst, B. van der (2003). De school meester: over het leidinggeven aan schoolontwikkeling. Utrecht: VVO.

Omschrijving