Spring naar content
Terug naar de kennisbank

Passend onderwijs aan leerlingen met gedragsproblemen

ervaren docenten uit het voortgezet onderwijs aan het woord

Dit onderzoeksrapport doet verslag van een onderzoek dat door Oberon is uitgevoerd in opdracht van de Evaluatie- en adviescommissie Passend onderwijs. In het rapport zijn docenten aan het woord die veel kennis hebben over en ervaring hebben met Passend onderwijs. Zij vertellen hoe zij in de dagelijkse praktijk van het voortgezet onderwijs vorm geven aan Passend onderwijs en wat zij daarbij nodig hebben. Met behulp van de informatie die diepte-interviews met zeventien docenten opleverden, aangevuld met een literatuurstudie, informatie uit gesprekken met leerlingen en lesobservaties, worden in dit rapport de volgende onderzoeksvragen beantwoord: 1) hoe geven leraren in de dagelijkse praktijk van het voortgezet onderwijs effectief vorm aan Passen onderwijs voor leerlingen met specifieke onderwijsbehoeften, in het bijzonder leerlingen met gedragsproblemen? 2) Welke condities zijn voor hen van belang bij het vormgeven van Passend onderwijs? 3) Welke vormen van ondersteuning op het gebied van deskundigheidsbevordering achten zij van belang voor henzelf en andere docenten in het voortgezet onderwijs?

Literatuurverwijzing: Walraven, M., Kieft, M., & Broekman, L. (2011). Passend onderwijs aan leerlingen met gedragsproblemen: ervaren docenten uit het voortgezet onderwijs aan het woord. Utrecht: Oberon.

Omschrijving