Het nieuwe leren in het basisonderwijs
een begripsanalyse en een verkenning van de schoolpraktijk
De term ‘het nieuwe leren’ is relatief nieuw; voor 2000 werd er nog nauwelijks over gesproken. In deze publicatie wordt onderzocht wat er wordt bedoeld met de term ‘het nieuwe leren’ en wat de verschijningsvormen van het nieuwe leren in de schoolpraktijk zijn. De conclusie is dat er onder de gebruikers van de term geen eenstemmigheid bestaat over welke onderwijsvernieuwingen er wel of niet onder vallen. Wel bestaat er consensus over het feit dat deze vernieuwingen leerlinggericht zijn, inspelen op de individuele capaciteiten en belangstelling van de leerling, leerlingen actief laten werken aan de (re)constructie van kennis, het leren gekoppeld is aan betekenisvolle contexten, leerlingen samen en van andere leerlingen leren en leerlingen zelf kunnen kiezen en daarmee een zekere verantwoordelijkheid voor het eigen leren hebben. In beleidskringen en in de wetenschap wordt de term ‘het nieuwe leren’ nauwelijks gebruikt. De vormgeving van ‘het nieuwe leren’ verschilt per school. Gemeenschappelijk is dat ze op vaste momenten keuzetijden aanbieden.