Spring naar content
Terug naar de kennisbank

Bekwaamheidseisen in de school

op weg naar versterking beroepskwaliteit leraren

In 2008 heeft de staatssecretaris van OCW, mevrouw J.M. van Bijsterveld, het LPBO per brief verzocht om uitspraken te doen over de werking van de bekwaamheidseisen in de praktijk van het onderwijs. Het LPBO interpreteert het begrip werking in brede zin en heeft daartoe informatie verzameld en geordend vanuit drie perspectieven: wijze waarop bekwaamheidseisen in de praktijk worden gebruikt, effecten van het gebruik van bekwaamheidseisen en ervaringen met het gebruik van bekwaamheidseisen in scholen. Alle scholen uit de casestudies hebben de bekwaamheidseisen gebruikt, met name voor de opleiding en ontwikkeling van leraren. Door met bekwaamheidseisen te werken, is de aandacht voor de bekwaamheid van leraren toegenomen; reflectie en dialoog hierover worden gestimuleerd. Op meerdere scholen ervaart met problemen in het uitvoeren van het beleid en daarmee komt het ontwikkelen van bekwaamheid door leraren niet overal binnen de school van de grond, ondanks gericht beleid en enthousiasme om ‘iets’ met de bekwaamheidseisen te doen.

Literatuurverwijzing: Landelijk Platform Beroepen in het Onderwijs (2010). Bekwaamheidseisen in de school: op weg naar versterking beroepskwaliteit leraren. Utrecht: Landelijk Platform Beroepen in het Onderwijs.

Fysieke exemplaren

Organisatie Plaatsingskenmerk Status
KVLO OBELA-TB-001 Beschikbaar

Publicaties worden niet uitgeleend aan externen. Inzage op verzoek:

Omschrijving