Spring naar content
Terug naar de kennisbank

Jongeren en hun keuzes

Door allerlei maatschappelijke ontwikkelingen hebben jongeren tegenwoordig veel meer keuzemogelijkheden dan jongeren uit eerdere generaties, voor wie het leven meer verliep volgens vastliggende en vooraf bepaalde paden. De keerzijde van deze, op zichzelf positieve, ontwikkeling is dat de jeugd onder druk staat om te kiezen en om die keuzes te verantwoorden. De auteurs behandelen het keuzeprobleem vanuit een moderniseringstheoretische invalshoek. Zij maken duidelijk hoe complex en vaak ook tegenstrijdig de keuzes zijn die jongeren (en hun opvoeders) moeten maken in de Nederlandse samenleving. In dit boek wordt het keuzeprobleem vanuit een aantal basiscategorieën bekeken: allereerst de categorie gender, het sociale geslacht van mensen, oftewel de tijd- en plaatsgebonden opvattingen over wat een man/jongen – vrouw/meisje is en hoe zij zich behoren te gedragen. Nog steeds geldt dat het milieu waaruit een jongere afkomstig is, van invloed is op de keuzeruimte. Dit geldt eveneens voor de derde categorie, die van etniciteit. Ten slotte geldt dat het keuzeprobleem niet los kan worden gezien van het begrip generatie: de jeugd van tegenwoordig staat in samenhang met en in tegenstelling tot de oudere generatie. Deze publicatie is bedoeld als een inleiding in de wetenschappelijke bestudering van jeugd en maatschappij. Het kan gebruikt worden bij universitaire studies als psychologie, pedagogiek, sociologie en vrouwen-, cultuur- en vrijetijdsstudies.

Literatuurverwijzing: Bois-Reymond, M. du, Poel, Y. te, & Ravesloot, J. (1998). Jongeren en hun keuzes. Bussum: Uitgeverij Coutinho b.v..

Fysieke exemplaren

Organisatie Plaatsingskenmerk Status
Mulier Instituut JEUG-0094 Beschikbaar

Publicaties worden niet uitgeleend aan externen. Inzage op verzoek:

Mulier Instituut
tel: 030-7210220
e-mail: info@mulierinstituut.nl

Omschrijving

  • Jaar:
    1998
  • Plaats:
    Bussum
  • Uitgever(s):
    Uitgeverij Coutinho b.v.
  • Collatie:
    241 p. fig. tab. Met lit. opg. ISBN: 9062830668
  • Mediumsoort:
    Boek
  • Trefwoord(en):