Spring naar content
Terug naar de kennisbank

Jongeren

nieuwe wegen in de sociale pedagogiek

In de jaren zeventig zag het er even naar uit dat jongeren zich zouden bevrijden van de knellende banden van Jeugdland. Het jongzijn als voorbereiding op de volwassenheid verloor zijn vanzelfsprekendheid. De maatschappelijke verworvenheden van de jeugdstatus worden in de jaren tachtig stelselmatig teruggeschroefd. Hoewel de sociaal-culturele verzelfstandiging doorzet, worden de mogelijkheden tot economische onafhankelijkheid steeds meer naar de toekomst verschoven. De verlenging van de jeugdperiode stelt pedagogen voor de noodzaak zich te heroriënteren op hun opvattingen en werkwijzen. Dit boek gaat in op deze moeilijke opgave. Centraal staan de spanning tussen het dagelijks bestaan van jongeren, de pedagogische opvattingen en de overheidsbemoeienis. Pedagogen in onderwijs, arbeid, hulpverlening en jongerenwerk dienen een brug te slaan tussen de aspiraties van jongeren op een volwaardig maatschappelijk functioneren en de belemmeringen die zij daarbij ondervinden.

Literatuurverwijzing: Hazekamp, J., & Zande, I. van der (1987). Jongeren: nieuwe wegen in de sociale pedagogiek. Meppel: Uitgeverij Boom.

Fysieke exemplaren

Organisatie Plaatsingskenmerk Status
Mulier Instituut JEUG-0092 Beschikbaar

Publicaties worden niet uitgeleend aan externen. Inzage op verzoek:

Mulier Instituut
tel: 030-7210220
e-mail: info@mulierinstituut.nl

Omschrijving

  • Jaar:
    1987
  • Plaats:
    Meppel, Amsterdam
  • Uitgever(s):
    Uitgeverij Boom
  • Collatie:
    234 p. fig. tab. Met lit. opg. ISBN: 9060097629
  • Mediumsoort:
    Boek
  • Trefwoord(en):