Spring naar content
Terug naar de kennisbank

Goud in de samenleving

de maatschappelijke impact van sportfoundations

Sportfoundations zijn vernieuwende en ondernemende organisaties. Nieuwkomers met passie die hun ambities via sociale programma’s laten zien in de wereld van sport en spel, onderwijs en gezondheid. Sportfoundations opereren daarmee in een context met uiteenlopende instituties: het bedrijfsleven, overheden, media. In deze complexiteit weten ze op creatieve wijze economische én sociale impact te generen. Effecten die betrekking hebben op individuen, groepen en bredere maatschappelijke actoren.

Op basis van een verkennend onderzoek wordt in een drieluik als eerste de vraag beantwoord wat de maatschappelijke impact van sportfoundations is (deel 1). Vervolgens wordt stilgestaan bij de manier waarop de impact wordt bereikt en hoe deze is te verklaren (deel 2). Dit geeft een beeld van de werkwijze van de verschillende sportfoundations. Hoe die impact verder kan worden uitgebreid is het onderwerp van het laatste deel (deel 3).

Naast sportfoundations zelf hebben acht sportdeskundigen het onderzoek voorzien van hun kennis en visie over sportfoundations. Elk onderzoeksdeel sluit af met aanbevelingen voor overheden, bedrijfsleven en sportfoundations.

Literatuurverwijzing: Beukering, P. van (2012). Goud in de samenleving: de maatschappelijke impact van sportfoundations. Amsterdam: Vrije Universiteit.

Omschrijving

  • Jaar:
    2012
  • Plaats:
    Amsterdam
  • Uitgever(s):
    Vrije Universiteit, PGO-MC
  • Collatie:
    25 p. fig. tab. Met lit. opg.
  • Mediumsoort:
    Rapport
  • Trefwoord(en):