Spring naar content
Terug naar de kennisbank

De 'zachte kanten' van samenwerking in de eerstelijnszorg

wat is bekend uit onderzoek en wat zijn de kennislacunes?

Bij succesvolle samenwerking in de gezondheidszorg spelen behalve ‘harde’ factoren (structuren, regels en financiële vergoedingen) vaak ook ‘zachte’ (gedragsmatige) factoren een rol. Dit rapport beschrijft wat bekend is uit wetenschappelijk onderzoek over dergelijke factoren en wat de belangrijkste kennislacunes zijn, met name gericht op de eerstelijns gezondheidszorg. Op basis van literatuuronderzoek werden vijf soorten ‘zachte’ factoren onderscheiden die van invloed kunnen zijn op samenwerking, namelijk: de cultuur in organisaties, de samenstelling en het functioneren van teams, de manier waarop leiderschap wordt ingevuld, de competenties van de zorgverleners en leidinggevenden op het gebied van samenwerking, en het functioneren van sociale netwerken.

Literatuurverwijzing: Ouwens, M., Bosch, M., & Wensing, M. (2013). De 'zachte kanten' van samenwerking in de eerstelijnszorg: wat is bekend uit onderzoek en wat zijn de kennislacunes?. Nijmegen: IQ Healthcare.

Omschrijving