Het multifunctionele clubhuis
van verbinding naar binding
De sportvereniging heeft in de loop der jaren een ontwikkeling doorgemaakt van een vereniging gericht op de eigen leden naar een vereniging die zich ook openstelt voor niet-leden. Tegelijkertijd heeft de vereniging concurrentie gekregen van commerciële aanbieders en informele groepen. Deze alternatieven spelen in op vragen uit een maatschappij die te maken heeft met individualisering en consumentisme. Vrijheid om te kiezen voor aanbod dat aansluit bij persoonlijke wensen en behoeften en klantengedrag kunnen ervoor zorgen dat mensen minder snel bij de vereniging gaan sporten. Om dit te voorkomen wordt het multifunctionele clubhuis ontwikkeld. Het is de bedoeling dat de vereniging hierin samenwerkt met andere organisaties om beter in te kunnen spelen op de wensen en behoeften van (potentiële) leden en hun (vaker en langer) naar de vereniging toe te trekken. Of het mogelijk is om mensen te binden aan de vereniging door het multifunctioneel maken van clubhuizen is niet bekend. Vandaar dat in dit onderzoek naar een antwoord gezocht is op de vraag: Welke betekenissen geven gebruikers van het multifunctionele clubhuis aan deze ruimte en hoe beïnvloeden de betekenissen hun binding met de vereniging?