Spring naar content
Terug naar de kennisbank

Samen sterk voor gezondheid op school

procesevaluatie

Auteur(s): F. Baarveld, Matty Crone

Uit onderzoek blijkt dat op vbo-scholen, waar relatief veel jongeren uit lagere sociaal-economische milieus zitten, meer leerlingen een relatief slechte gezondheidstoestand hebben dan op andere scholen. Dat uit zich onder meer in een hoger ziekteverzuim, een hoger gebruik van geneesmiddelen, een ongezonder gedrag op het gebied van voeding, lichaamsbeweging en lichaamshygiëne. Verder komt uit deze onderzoeken naar voren dat leerlingen op vbo-scholen vaker tabak en alcohol gebruiken dan leerlingen van andere onderwijstypen. Doelstelling van het project is na te gaan of scholen voor voortgezet onderwijs met een zorgvuldig opgezet gezondheidsbeleid een bijdrage kunnen leveren aan vermindering van sociaal-economische gezondheidsverschillen. In deze procesevaluatie geven de auteurs een beschrijving van het gezondheidsbeleid zoals dat door deelnemende scholen is opgezet en uitgevoerd. In de door TNO-PG uit te brengen effectevaluatie wordt verslag gedaan van het onderzoek dat vervolgens is uitgevoerd om vast te stellen wat de resultaten van dit gezondheidsbeleid zijn.

Literatuurverwijzing: Baarveld, F., & Crone, M. (2002). Samen sterk voor gezondheid op school: procesevaluatie. Nijmegen: ITS.

Fysieke exemplaren

Organisatie Plaatsingskenmerk Status
Mulier Instituut GEZO-TB-0003 Beschikbaar

Publicaties worden niet uitgeleend aan externen. Inzage op verzoek:

Mulier Instituut
tel: 030-7210220
e-mail: info@mulierinstituut.nl

Omschrijving