Kennisbank
De Kennisbank Sport & Bewegen bevat ruim 21.000 publicaties. Niet alleen over sport en bewegen, maar bijvoorbeeld ook over leefstijl en gezondheid. Deze Kennisbank biedt een overzicht van onderzoek, beleid en ervaringen uit de praktijk. Het gaat daarbij om sport als doel en sport als middel om maatschappelijke uitdagingen aan te pakken.
9 publicaties gevonden
-
In een praktijkstudie die we op onze website (LO Magazine op de KVLO-site) hebben geplaatst, staat uitvoerig beschreven hoe expliciete leerhulp een positieve bijdrage kan leveren aan het beter leren…
-
aansluiten bij het werkgeheugen van de leerling
Welke leerhulp – zoals de inhoud en formulering van instructie of het ontwerp van het bewegingsarrangement – past het beste bij de leerling en kan zorgen voor optimale succeservaringen en…
-
Er is een deel van onze collega’s voor wie de terminologie van dit artikel gesneden koek is. Ze zijn ermee opgegroeid. Anderen zijn ook met de materie bezig maar meer…
-
het kan anders
Het ontwerpen en realiseren van bewegingsactiviteiten die door iedere leerling betekenisvol en uitdagend ervaren worden, is geen sinecure. We kunnen vaststellen dat dit voor ons als professionals enerzijds een complexe…
-
het belang van de deskundigheid van de LO-docent of trainer
Aandacht voor motorisch leren is actueel. Gelukkig maar, want dat is wel eens anders geweest. Een groter belang van de aandacht voor motorisch leren en daarmee de motorische ontwikkeling, zowel…
-
van een (on)bewust motorisch leerproces
De laatste jaren is er veel aandacht voor het onderscheid tussen bewust (expliciet) en onbewust (impliciet) motorisch leren, waarbij expliciet leren regelmatig de stempel kreeg van ‘achterhaald’ of ‘fout’ en…
-
vergelijking van impliciete en expliciete leermethoden in het VSO en VO
Dit artikel is het laatste uit een reeks van drie artikelen over impliciete en expliciete leermethoden in het bewegingsonderwijs. In dit artikel vergelijken we de gebruikte leermethoden in het voortgezet…
-
impliciet en expliciet leren in het speciaal voortgezet onderwijs
Dit artikel is het tweede uit een reeks van drie artikelen over impliciete en expliciete leermethoden in het bewegingsonderwijs. We hebben met het classificatiesysteem de frequentie en de aard van…
-
deel 1: een classificatie van impliciete en expliciete leermethoden
Dit artikel is het eerste uit een reeks van drie over impliciete en expliciete leermethoden in het bewegingsonderwijs. In dit eerste artikel wordt de ontwikkeling van een praktisch bruikbare classificatie…