Kennisbank
De Kennisbank Sport & Bewegen bevat ruim 21.000 publicaties. Niet alleen over sport en bewegen, maar bijvoorbeeld ook over leefstijl en gezondheid. Deze Kennisbank biedt een overzicht van onderzoek, beleid en ervaringen uit de praktijk. Het gaat daarbij om sport als doel en sport als middel om maatschappelijke uitdagingen aan te pakken.
28 publicaties gevonden
-
Online arikel waarin de onderzoeker Wikke van Stam geïnterviewd wordt over de totstandkoming van de tool het Buurtsportcoach Kompas. Het artikel verscheen op de website van het Buurtsportcoach Kompas in…
-
gebruik van elektronische hulpmiddelen bij sport en bewegen
Twee vijfde van de Nederlanders (44%) van 16 tot 80 jaar gebruikte in 2019 één of meer elektronische hulpmiddelen om te sporten en bewegen (sporters: 51%). In 2016 was dat…
-
coping- en mastery modellen voor digigym
Digigym, het toepassen van digitale middelen als tablets en smartphones in het bewegingsonderwijs, dwingt een gymdocent tot het maken van allerlei keuzes. In dit artikel nemen we er een onder…
-
met behulp van video-instructie
Het leren van een ingewikkelde (motorische) vaardigheid dreigt met de opkomst van sites als YouTube een individuele aangelegenheid te worden. Als je kinderen vraagt hoe ze trucs met een voetbal…
-
Vakkenintegratie is een gevleugeld woord in het onderwijs. Leergebieden worden uitgedaagd of verplicht samen te werken aan vak-/leergebied overstijgende projecten. In het vorige artikel werd gestart met een voorbeeld gegeven van een…
-
Vakkenintegratie is een gevleugeld woord in het onderwijs. Leergebieden worden uitgedaagd of verplicht samen te werken aan vak-/leergebied overstijgende projecten. In de komende twee praktijkartikelen wordt een voorbeeld gegeven van…
-
De KVLO gaat met zijn tijd mee. De site gaat een steeds belangrijkere plaats innemen in de communicatie met de leden. Nu zijn veel LO-docenten niet zulke ‘lezers’. En laten…
-
design in functie van het leren
Tegenwoordig maken meer en meer leraren lichamelijke opvoeding gebruik van kijkwijzers ter ondersteuning van hun lespraktijk. De leraar ontwerpt deze multimediale leermiddelen veelal naar best vermogen, rekening houdend met de…
-
Tijd en media, het zijn twee onafscheidelijke eenheden. Niet alleen de aanvangstijden ingeval van radio en tv-programma’s, ook de tijd die we besteden aan media is een belangrijke parameter om…
-
Het gebeurt niet zo vaak dat aan bewegingsonderwijs voor kleuters aandacht wordt besteed. Terwijl de start van leer- en ontwikkelingslijnen daar dient te worden ingezet. Er is nu een dvd…