Kennisbank
De Kennisbank Sport & Bewegen bevat ruim 21.000 publicaties. Niet alleen over sport en bewegen, maar bijvoorbeeld ook over leefstijl en gezondheid. Deze Kennisbank biedt een overzicht van onderzoek, beleid en ervaringen uit de praktijk. Het gaat daarbij om sport als doel en sport als middel om maatschappelijke uitdagingen aan te pakken.
27 publicaties gevonden
-
‘Aansluiten bij de behoeften van ieder kind’ dat klinkt vanzelfsprekend,bijna als een open deur. Maar komen die behoeften van een leerling wel overeen met de wens en bedoeling van de…
-
Hoe leerlingen in de les LO te beoordelen, is een vraagstuk waar veel vakgroepen mee worstelen. Tijdens vakgroepvergaderingen wordt geprobeerd antwoord te krijgen op vragen als: Geef je wel of…
-
De les lichamelijke opvoeding biedt leerlingen volop mogelijkheden om zichzelf op meerdere vlakken te ontwikkelen. In tegenstelling tot de theorievakken is er voor LO niet vastgesteld welk niveau een leerling…
-
Dit artikel kwam net te laat binnen om te publiceren in LO-magazine 8 waar het aansloot op het topic: reguleren. Lesgeven is de ultieme vorm van reguleren. Hier wordt een…
-
de kracht van de Rubic
Traditionele beoordelingsmodellen, die gericht zijn op het beoordelen op basis van cijfers voor sensomotorische vaardigheden in de les LO, komen steeds meer ter discussie te staan (Borghouts, Slingerland, & Haerens,…
-
op het Heerbeeck College
Wat beoordeel je nu eigenlijk bij LO? Op het Heerbeeck College in Best werd er, zoals op veel scholen, jarenlang vooral beoordeeld op bewegingsvaardigheden en op inzet. Sinds dit schooljaar…
-
de ‘gein’ van herhaald springen
In het Basisdocument bewegingsonderwijs voor onderbouw van het voortgezet onderwijs staat ‘Herhaald springen’ als thema binnen de leerlijn ‘Springen’, onderdeel van het activiteitengebied turnen. De tumblingbaan biedt hiervoor goede mogelijkheden.
-
Met het ‘mengpaneel motiverend beoordelen’ gepresenteerd eerder in dit topic, kan een beoordeling motiverender gemaakt worden. Om dit te illustreren zijn principes uit het mengpaneel toegepast en uitgeprobeerd binnen een…
-
een pleidooi voor 'evalueren om te leren'
Het beoordelen van leerlingen is ingebakken in ons onderwijssysteem. Maar wat gebeurt er ondertussen met de motivatie van leerlingen voor het vak Lichamelijke Opvoeding? Hoe voelt de leerling zich wanneer…
-
Met het mengpaneel motiverend beoordelen kan een beoordeling motiverender gemaakt worden. Om dit te illustreren zijn principes uit het mengpaneel toegepast en uitgeprobeerd binnen lessen turnen aan studenten op Fontys…