Spring naar content

17 publicaties gevonden

  • inzichten in motorisch leren; een samenvatting

    In de artikelenreeks ‘De kracht van het arrangement’ analyseren Wij, Theo de Groot en Jaap Verhagen hoe beweegprofessionals motorische leeromgevingen kunnen ontwerpen. Met behulp van moderne inzichten, zoals de Constraints-Led…

    Artikel in vaktijdschrift
  • een praktijktheorie met mogelijkheden

    In ons vorige artikel hebben we de dynamiek van succes en falen bij deelnemers onderzocht en hoe deze ervaringen zich (laten) vertalen naar contextgebonden activiteiten en betekenisvolle interacties. In dit…

    Artikel in vaktijdschrift
  • (motorisch leren) verschillende benaderingen: een blik op CLA en TGFU

    Enige tijd geleden schreven we twee artikelen over ‘De kracht van het arrangement’ (De Groot & Verhagen, 2018, 2019). We concludeerden dat het ontwerpen en realiseren van beweegactiviteiten die betekenisvol…

    Artikel in vaktijdschrift
  • matchen: een richtlijn en praktisch handvat

    In het eerste deel van dit artikel hebben we een methodische benadering uiteengezet voor het onderzoeken van het bewegingsgedrag bij kinderen met ADHD en ASS. Hierin stonden drie essentiële vragen…

    Artikel in vaktijdschrift
  • gedrag systematisch in kaart gebracht

    In het eerste deel van dit artikel hebben we een gestructureerde methode om het bewegingsgedrag van kinderen met ADHD en ASS te analyseren geïntroduceerd. Centraal staan drie kernvragen: ‘Wat zie…

    Artikel in vaktijdschrift
  • van analyse tot actie: aanpak van bewegingsproblemen bij kinderen met ADHD en ASS

    Elk kind met bewegingsuitdagingen heeft unieke behoeften als het gaat om fysieke activiteiten. Het is cruciaal om deze behoeften te begrijpen, te herkennen en te erkennen om effectieve ondersteuningsstrategieën te…

    Artikel in vaktijdschrift
  • In dit tijdperk van globalisering ontstaan er boeiende dialogen tussen culturen, vooral binnen het educatieve domein: boundary crossing bij bewegingsonderwijs in Kameroen. Hoe vergelijken de systematische en geavanceerde aanpakken van…

    Artikel in vaktijdschrift
  • basiskennis voor de vakspecialist bewegingsonderwijs

    Ontwerpers van beweegarrangementen en regisseurs van leerinterventies maken gebruik van de voorhanden kennis. Echter: niet alles heeft bij iedereen, bij elke groep en in dezelfde context ook hetzelfde resultaat. Maar…

    Boek
  • een bijzondere mix tussen methodische, pedagogische en didactische elementen

    Neuromotor Task Training (NTT) is een wetenschappelijk onderbouwde taak-georiënteerde behandelmethode, die in eerste instantie speciaal ontwikkeld is voor kinderen met Developmental Coordination Disorder (DCD). Kinderen met DCD hebben een motorische…

    Artikel in vaktijdschrift
  • Het spelend leren en de intrinsieke motivatie tot leren en ontwikkelen is een van de meest opvallende kenmerken van een kleuter. Zijn er naast deze beweegdrang ook andere uitgangspunten en…

    Artikel in vaktijdschrift