Kennisbank
De Kennisbank Sport & Bewegen bevat ruim 22.000 publicaties. Niet alleen over sport en bewegen, maar bijvoorbeeld ook over leefstijl en gezondheid. Deze Kennisbank biedt een overzicht van onderzoek, beleid en ervaringen uit de praktijk. Het gaat daarbij om sport als doel en sport als middel om maatschappelijke uitdagingen aan te pakken.
7 publicaties gevonden
-
aansluiten bij het verbale werkgeheugen van de leerling kan leeropbrengsten bevorderen
De invoering van de Wet Passend Onderwijs heeft een grote invloed op de ontwikkeling van het beroep van bewegingsonderwijzer (KVLO, 2017). Bewegingsonderwijzers worden meer dan ooit voor de uitdaging gesteld…
-
In de reeks ‘Welke leerhulp werkt bij wie?’ publiceerde Marjan Kok drie artikelen in LO Magazine: nummer 1 2020; nummer 4 2019; en nummer 1 2023. In dit bonusartikel staat…
-
invloed van leerlingkenmerken opexpliciete en impliciete leeropbrengsten
In deel 2 (LO3, 2020) concludeerden we dat het raadzaam kan zijn om de keuze voor expliciete of impliciete leerhulp af te stemmen op de verbale werkgeheugen capaciteit van leerlingen…
-
aansluiten bij het werkgeheugen van de leerling
Welke leerhulp – zoals de inhoud en formulering van instructie of het ontwerp van het bewegingsarrangement – past het beste bij de leerling en kan zorgen voor optimale succeservaringen en…
-
van een (on)bewust motorisch leerproces
De laatste jaren is er veel aandacht voor het onderscheid tussen bewust (expliciet) en onbewust (impliciet) motorisch leren, waarbij expliciet leren regelmatig de stempel kreeg van ‘achterhaald’ of ‘fout’ en…
-
Dit artikel gaat in op taal als gereedschap om het motorische leerproces van leerlingen te beïnvloeden. Voor- en nadelen van deze manier van leren, praktische tools en een concreet uitgewerkt…
-
In het bewegingsonderwijs worden digitale hulpmiddelen steeds meer toegepast. Zo hoeft met digitale video het ‘plaatje’ niet per se live getoond te worden. Leerlingen kunnen vooraf geselecteerde filmpjes bekijken als voorbeeld…