Kennisbank
De Kennisbank Sport & Bewegen bevat ruim 22.000 publicaties. Niet alleen over sport en bewegen, maar bijvoorbeeld ook over leefstijl en gezondheid. Deze Kennisbank biedt een overzicht van onderzoek, beleid en ervaringen uit de praktijk. Het gaat daarbij om sport als doel en sport als middel om maatschappelijke uitdagingen aan te pakken.
44 publicaties gevonden
-
Formatief beoordelen is bezig aan een stevige opmars in het onderwijs, ook in de lichamelijke opvoeding. Het is een manier van didactisch handelen, waarbij heel wat meer komt kijken dan…
-
Professionaliseren kan op verschillende manieren, zoals ook blijkt uit de verschillende artikelen in dit topic. In plaats van eenmalige studiedagen en workshops, nemen steeds meer leraren deel aan ‘Lesson Study’,…
-
wat zijn dat nou eigenlijk?
Waarom zou je als docent Lichamelijke Opvoeding nog een masteropleiding gaan volgen? Je bent toch al eerstegraads bevoegd? Toch biedt het merendeel van de ALO’s tegenwoordig een masteropleiding aan, die…
-
Rubrics zijn een veelgebruikt instrument om het leren van leerlingen bij LO te evalueren, zowel voor formatieve of summatieve doeleinden. Ook op de alo’s worden rubrics veel toegepast, bijvoorbeeld bij…
-
Formatief handelen staat in het hele onderwijs in de belangstelling. Het wordt gezien als misschien wel de meest effectieve onderwijskundige interventie die je kunt doen om leren te bevorderen. Toch…
-
De kwaliteit van de leraar bepaalt voor een groot deel de kwaliteit van het onderwijs (OECD, 2005). Leraren LO worden in ons land opgeleid aan de bacheloropleidingen van zes verschillende…
-
De kwaliteit van lesgeven binnen LO heeft impact op het leren en de ontwikkeling van leerlingen. En ondanks dat iedere leraar LO zijn of haar eigen stijl van lesgeven heeft,…
-
In Nederland is er niet alleen een lerarentekort, er is ook een tekort aan masteropgeleide leraren. In de LO misschien nog wel meer dan bij andere vakken. Maar waarom zou…
-
In LO Magazine 5, roept Jaap Verhagen in zijn ‘Ter Discussieartikel’ op om te stoppen met beoordelen in het (bewegings) onderwijs (Verhagen, 2023). Beoordelen heeft echter verschillende belangrijke onderwijskundige functies.…
-
Binnen de politiek en de vakwereld lijkt soms de opvatting te heersen dat groepsleerkrachten geen goed bewegingsonderwijs kunnen verzorgen. Dit zou kunnen komen door een minieme opleiding, gebrek aan kennis…