Kennisbank
De Kennisbank Sport & Bewegen bevat ruim 21.000 publicaties. Niet alleen over sport en bewegen, maar bijvoorbeeld ook over leefstijl en gezondheid. Deze Kennisbank biedt een overzicht van onderzoek, beleid en ervaringen uit de praktijk. Het gaat daarbij om sport als doel en sport als middel om maatschappelijke uitdagingen aan te pakken.
10 publicaties gevonden
-
inzichten in motorisch leren; een samenvatting
In de artikelenreeks ‘De kracht van het arrangement’ analyseren Wij, Theo de Groot en Jaap Verhagen hoe beweegprofessionals motorische leeromgevingen kunnen ontwerpen. Met behulp van moderne inzichten, zoals de Constraints-Led…
-
een praktijktheorie met mogelijkheden
In ons vorige artikel hebben we de dynamiek van succes en falen bij deelnemers onderzocht en hoe deze ervaringen zich (laten) vertalen naar contextgebonden activiteiten en betekenisvolle interacties. In dit…
-
(motorisch leren) verschillende benaderingen: een blik op CLA en TGFU
Enige tijd geleden schreven we twee artikelen over ‘De kracht van het arrangement’ (De Groot & Verhagen, 2018, 2019). We concludeerden dat het ontwerpen en realiseren van beweegactiviteiten die betekenisvol…
-
Afgelopen week moest ik weer cijfers inleveren voor het rapport van de basisschoolklas waar ik gymlessen aan geef. Het betreft onder andere groep 3. Door deze school is bepaald dat…
-
Een kind dat de wereld gaat ontdekken, doet dat spelend. In dit artikel vraag ik mij af of kinderen nog wel (voldoende) mogen spelen in de lessen bewegingsonderwijs. spel, spelen, pedagogiek, visie
-
Gelukkig is er steeds meer aandacht voor bewegen, gezondheid en motoriek. Niet alleen in vakliteratuur maar ook via webinars, scholingen en de lokale en landelijke media, wordt kennis en informatie…
-
het kan anders..
Het ontwerpen en realiseren van bewegingsactiviteiten die door iedere leerling betekenisvol en uitdagend ervaren worden, is geen sinecure. We kunnen vaststellen dat dit voor ons als professionals enerzijds een complexe…
-
het kan anders
Het ontwerpen en realiseren van bewegingsactiviteiten die door iedere leerling betekenisvol en uitdagend ervaren worden, is geen sinecure. We kunnen vaststellen dat dit voor ons als professionals enerzijds een complexe…
-
Een bekende uitspraak van zml-leerkrachten is: ‘de leerlingen hebben plezier gehad’. Echter, er is naast de sociale ontwikkeling ook een (senso)motorische en een cognitieve ontwikkeling noodzakelijk. Vanwege de zml-leerlingpopulatie is het moeilijk de…
-
Binnen het speciaal onderwijs vinden ook op een aangepaste wijze de lessen bewegingsonderwijs plaats. In mijn adviesnota heb ik een basis gelegd om ervoor te zorgen dat ook leerlingen met een ontwikkelingsleeftijd van 12…