Kennisbank
De Kennisbank Sport & Bewegen bevat ruim 21.000 publicaties. Niet alleen over sport en bewegen, maar bijvoorbeeld ook over leefstijl en gezondheid. Deze Kennisbank biedt een overzicht van onderzoek, beleid en ervaringen uit de praktijk. Het gaat daarbij om sport als doel en sport als middel om maatschappelijke uitdagingen aan te pakken.
64 publicaties gevonden
-
welke bijdrage levert bewegingsonderwijs aan burgerschap?
In LO Magazine 8 2023 stond een interview met Gert Biesta. In het eerste vervolgartikel in LO Magazine 1 2024 onderzochten we hoe de doeldomeinen kwalificatie, socialisatie en subjectificatie van…
-
De Beweegalliantie is een landelijk netwerk met een missie: zij willen dat méér mensen méér bewegen in Nederland. Iedere dag. Overal. Want meer bewegen helpt om je vitaler te voelen,…
-
geluidsbelasting tijdens de gymles
In de komende magazines verschijnt een artikelenreeks over het onderzoek Grip op Geluid. Grip op Geluid is een project van Fontys Sporthogeschool waarin onder andere wordt samengewerkt met KVLO. Het…
-
In de wereld van het bewegingsonderwijs spelen de doeldomeinen kwalificatie, socialisatie en subjectificatie een rol voor het verduidelijken van het belang van bewegen. Deze termen, geïntroduceerd door Gert Biesta in…
-
interview met Gert Biesta
De vakwereld LO is onder invloed van Onderwijs 2032 en Curriculum.nu aan het onderzoeken wat persoonsvorming en beweegidentiteit voor het bewegingsonderwijs betekenen. Gert Biesta onderscheidt drie doeldomeinen: kwalificatie, socialisatie en…
-
een vakontwikkelaar Ger van Mossel
In dit topic komen LO collega’s aan het woord die naast hun rol als LOdocent ook andere rollen zijn gaan spelen al dan niet in het onderwijs. Ger van Mossel,…
-
Tijdens de corona pandemie zijn minder volwassenen gaan bewegen en sporten en velen minder uren (Van den Dool, 2020). Jongeren volgden dagenlang online lessen op school en fietsten niet meer…
-
zes artikelen bij elkaar
In LO Magazine 5 staat een artikelenreeks over visie en doelstellingen in LO. Een inleidend artikel wordt gevolgd door vijf deelartikelen met een ander accent of invalshoek op ‘goed leren…
-
accent op beweegmotieven en verschijningsvormen
Om kinderen op een pedagogisch- en didactisch verantwoorde wijze te introduceren in de sport- en bewegingscultuur is het van belang dat we inspelen op en oog hebben voor de motieven…
-
accent op verbeteren van bewegingshadelingsbekwaamheid en meervoudeig deelnamebekwaamheid
Dit accent vindt zijn oorsprong in twee vakconcepten van Crum (2011), namelijk het personalistische bewegingsonderwijsconcept en het kritisch-constructieve bewegingssocialisatieconcept. In beide vakconcepten is het goed leren bewegen of leren deelnemen…