Kennisbank
De Kennisbank Sport & Bewegen bevat ruim 21.000 publicaties. Niet alleen over sport en bewegen, maar bijvoorbeeld ook over leefstijl en gezondheid. Deze Kennisbank biedt een overzicht van onderzoek, beleid en ervaringen uit de praktijk. Het gaat daarbij om sport als doel en sport als middel om maatschappelijke uitdagingen aan te pakken.
37 publicaties gevonden
-
wat doet de Halo om studenten toe te rusten en tegelijkertijd ook de sport als derde opvoedingsmilieu te stimuleren?
Het vak lichamelijke opvoeding (bewegingsonderwijs) heeft tot doel dat leerlingen beter leren bewegen vanuit een pedagogisch perspectief. Ze worden meer(voudig) bekwaam en enthousiast om nu en later deel te nemen…
-
Ons vak is in beweging. Waar bewegingsonderwijs vroeger vooral gezien werd als onderwijs voor in de gymzaal, wordt het nu vanuit een breder perspectief bekeken. De invloed van bewegen op…
-
hoe geven vakleerkrachten bewegingsonderwijs betekenis en vorm aan reguleringsdoelen?
In het bewegingsonderwijs hebben reguleringsdoelen een belangrijke plek in het curriculum. Dat merken we niet alleen in Nederland maar ook wereldwijd. Er zijn echter weinig studies over hoe dit in…
-
Op Prinsjesdag 2022 worden traditiegetrouw alle kabinetsplannen bekend gemaakt. Een van de onderwerpen in de kabinetsplannen is dat de Nederlanders gezonder gemaakt moeten worden onder andere door een preventiebudget (60…
-
zes artikelen bij elkaar
In LO Magazine 5 staat een artikelenreeks over visie en doelstellingen in LO. Een inleidend artikel wordt gevolgd door vijf deelartikelen met een ander accent of invalshoek op ‘goed leren…
-
accent op beweegmotieven en verschijningsvormen
Om kinderen op een pedagogisch- en didactisch verantwoorde wijze te introduceren in de sport- en bewegingscultuur is het van belang dat we inspelen op en oog hebben voor de motieven…
-
accent op verbeteren van bewegingshadelingsbekwaamheid en meervoudeig deelnamebekwaamheid
Dit accent vindt zijn oorsprong in twee vakconcepten van Crum (2011), namelijk het personalistische bewegingsonderwijsconcept en het kritisch-constructieve bewegingssocialisatieconcept. In beide vakconcepten is het goed leren bewegen of leren deelnemen…
-
accent op socialisatie en voorbereiding op de sport- en beweegcultuur
Goed leren bewegen vanuit een kleuring ‘accenten in socialisatie en voorbereiding op de sport- en beweegcultuur’ (sportonderwijs). Dit accent is door Crum (2011) beschreven als conformistisch sportsocialisatieconcept. Bij sportonderwijs dient…
-
accent op persoonsvorming en identiteitsontwikkeling
Dit accent vindt zijn oorsprong in het personalistische lichamelijk opvoedingsconcept. Het is een klassieker onder de vakconcepten (Tilborg en Büchner, 1997) en eentje die het verdient om in dit themanummer…
-
accent op gezondheid en fitheid
Het vak LO werd in het verleden aangeduid als lichamelijke oefening. Daarmee wordt aangegeven dat vooral het lichaam geoefend moet worden om gezond en weerbaar te zijn. Methodieken waren vooral…