Spring naar content

8 publicaties gevonden

  • In LO Magazine 5, roept Jaap Verhagen in zijn ‘Ter Discussieartikel’ op om te stoppen met beoordelen in het (bewegings) onderwijs (Verhagen, 2023). Beoordelen heeft echter verschillende belangrijke onderwijskundige functies.…

    Artikel in vaktijdschrift
  • een overzicht van de resultaten van promotieonderzoek

    Afgelopen maart verscheen het proefschrift “Assessment and Motivation”, waarin wetenschappelijk onderzoek wordt beschreven naar de motivationele effecten van beoordelen bij LO. Dit eerste artikel (LO 5) geeft een overzicht van…

    Artikel in vaktijdschrift
  • Een motiverende leeromgeving binnen het vakgebied LO staat misschien wel op gespannen voet met het geven van cijfers. In een promotieproject wordt momenteel onderzocht wat de invloed is van beoordeling…

    Artikel in vaktijdschrift
  • een pleidooi voor 'evalueren om te leren'

    Het beoordelen van leerlingen is ingebakken in ons onderwijssysteem. Maar wat gebeurt er ondertussen met de motivatie van leerlingen voor het vak Lichamelijke Opvoeding? Hoe voelt de leerling zich wanneer…

    Artikel in vaktijdschrift
  • gewenning aan de tumblingbaan

    De tumblingbaan scoort hoog op de lijst van materiaalontwikkeling met een grote positieve invloed op het onderwijsaanbod binnen het domein turnen. De aantrekkingskracht voor leerlingen is groot; alle leerlingen (ook leerlingen met…

    Artikel in vaktijdschrift
  • fysieke activiteiten tijdens de pauze, de effecten van stimulerend docentgedrag

    Dit artikel gaat over onderzoek naar een praktische interventie over hoe de pauzetijd van de basisschool kan bijdragen aan een actievere leefstijl, zonder dat het de leerkracht een hoop extra…

    Artikel in vaktijdschrift