Spring naar content

58 publicaties gevonden

  • In elke lerarenopleiding leert een student dat differentiëren belangrijk is. Het gaat om onderwijs op maat voor elk kind. Een lesgever moet zich aanpassen aan de leermogelijkheden van een kind.…

    Artikel in vaktijdschrift
  • over de achteruitgang van het lees- en beweegniveau in het onderwijs

    De kranten staan vol met artikelen over het dalende leesniveau. Niet alleen het leesniveau daalt ook het gemiddelde beweegniveau wordt minder. De schuld van de dalende leeslijn wordt in de…

    Artikel in vaktijdschrift
  • bewegen regelen in de brugklas vo, moeilijk en belangrijk

    Het boek ‘Samen bewegen regelen’ (SBR) is gericht op het primair onderwijs (po). Maarten Massink en Chris Hazelebach vroegen zich af of dit boek ook waarde kan hebben voor het…

    Artikel in vaktijdschrift
  • De sportcultuur wordt sterk gekenmerkt door wedstrijden en competities. Voor de betere bewegers een zegen omdat het zichtbaar wordt wie de beste is. Een competitie kent maar één winnaar en…

    Artikel in vaktijdschrift
  • Op de vorige pagina staat het gedicht Frekie van Willem Wilmink. In zes coupletten staat de essentie van goed beweegonderwijs beschreven. Theoretische concepten hebben vaak veel woorden nodig om de…

    Artikel in vaktijdschrift
  • wie ben ik als snowboarder?

    Wat is mijn beweegidentiteit bij het snowboarden? Deze vraag kwam aan de orde na het zien van filmopnames van mijn eigen snowboarden. De beelden kwamen niet overéén met het beeld…

    Artikel in vaktijdschrift
  • Leerkrachten schakelen vaak leerlingen in als helpers. Zij vinden het thema Bewegen regelen om meerdere redenen belangrijk: zelfstandigheid van leerlingen vergroten, beweegtijd maximaliseren en instructietijd minimaliseren. Uit onderzoek blijkt dat…

    Boek
  • Niveauduidingen in het bewegingsonderwijs komen steeds meer in de aandacht. In artikelen in dit magazine en in andere boeken en publicaties wordt hier met regelmaat aandacht aan besteed. In deze…

    Artikel in vaktijdschrift
  • beoordelen

    In het eerste deel van deze artikelenreeks zijn drie functies van niveauduidingen benoemd: observeren, beoordelen en beïnvloeden (leerhulp geven). Het tweede deel gaat over de beoordelingsfunctie die noodzakelijk verbonden is…

    Artikel in vaktijdschrift