Kennisbank
De Kennisbank Sport & Bewegen bevat ruim 22.000 publicaties. Niet alleen over sport en bewegen, maar bijvoorbeeld ook over leefstijl en gezondheid. Deze Kennisbank biedt een overzicht van onderzoek, beleid en ervaringen uit de praktijk. Het gaat daarbij om sport als doel en sport als middel om maatschappelijke uitdagingen aan te pakken.
61 publicaties gevonden
-
In het kader van het topic over professionaliseren hebben we enkele collega’s gevraagd hoe zij dat hebben opgepakt. Naar aanleiding van het afscheid van Peter Heij schreef Hazelebach in het…
-
We kunnen geen onderwijstijdschrift openslaan of we lezen hoe belangrijk spel/spelen is in relatie tot leren. Spel en spelen als wondermiddel voor bijna alles. Maar welke betekenis en interpretatie van…
-
een poging tot begrip
De aanleiding voor deze tekst begint in de jaren negentig met het verschijnen van twee praktijkboeken voor het bewegingsonderwijs in het basisonderwijs; Basislessen bewegingsonderwijs (1990) en het Werkboek Bewegingsonderwijs voor…
-
In elke lerarenopleiding leert een student dat differentiëren belangrijk is. Het gaat om onderwijs op maat voor elk kind. Een lesgever moet zich aanpassen aan de leermogelijkheden van een kind.…
-
over de achteruitgang van het lees- en beweegniveau in het onderwijs
De kranten staan vol met artikelen over het dalende leesniveau. Niet alleen het leesniveau daalt ook het gemiddelde beweegniveau wordt minder. De schuld van de dalende leeslijn wordt in de…
-
bewegen regelen in de brugklas vo, moeilijk en belangrijk
Het boek ‘Samen bewegen regelen’ (SBR) is gericht op het primair onderwijs (po). Maarten Massink en Chris Hazelebach vroegen zich af of dit boek ook waarde kan hebben voor het…
-
De sportcultuur wordt sterk gekenmerkt door wedstrijden en competities. Voor de betere bewegers een zegen omdat het zichtbaar wordt wie de beste is. Een competitie kent maar één winnaar en…
-
Op de vorige pagina staat het gedicht Frekie van Willem Wilmink. In zes coupletten staat de essentie van goed beweegonderwijs beschreven. Theoretische concepten hebben vaak veel woorden nodig om de…
-
wie ben ik als snowboarder?
Wat is mijn beweegidentiteit bij het snowboarden? Deze vraag kwam aan de orde na het zien van filmopnames van mijn eigen snowboarden. De beelden kwamen niet overéén met het beeld…
-
Leerkrachten schakelen vaak leerlingen in als helpers. Zij vinden het thema Bewegen regelen om meerdere redenen belangrijk: zelfstandigheid van leerlingen vergroten, beweegtijd maximaliseren en instructietijd minimaliseren. Uit onderzoek blijkt dat…