Kennisbank
De Kennisbank Sport & Bewegen bevat ruim 21.000 publicaties. Niet alleen over sport en bewegen, maar bijvoorbeeld ook over leefstijl en gezondheid. Deze Kennisbank biedt een overzicht van onderzoek, beleid en ervaringen uit de praktijk. Het gaat daarbij om sport als doel en sport als middel om maatschappelijke uitdagingen aan te pakken.
88 publicaties gevonden
-
bewegingsonderwijs op de basisschool
Een derde van de scholen in het primair onderwijs voldoet niet aan de wettelijke norm van minimaal 90 minuten bewegingsonderwijs per week. Vooral in groep 1 en 2 lukt het…
-
handleiding bij gestandaardiseerde vragenlijst buitenspelen
Spelen kinderen in jouw gemeente minder buiten dan kinderen in andere gemeenten? Zijn er verschillen in buitenspeelgedrag tussen wijken? Die vragen kun je door de verschillende manieren van meten en…
-
inzet van meetinstrumenten binnen een integrale aanpak voor betere motorische vaardigheden
Als het onderdeel is van een integrale aanpak, kunnen gemeenten het meten van motorische vaardigheden als basis gebruiken voor het verbeteren daarvan. Hierbij is het belangrijk dat de gemeente zorgt…
-
lessen uit de JOGG-aanpak
De JOGG-aanpak draagt bij aan een gezondere leefomgeving van kinderen en jongeren. Maar dat lukt nog niet op alle plekken. Voor meer impact is het vooral belangrijk partijen voor wie…
-
factsheet 2024/12
Twee derde van de ondervraagde Nederlandse gemeenten beschikt in 2023 over buitenspeelbeleid. Maar dit beleid laat nog wel ruimte voor verbetering zien. Beleidsdoelen zijn bijvoorbeeld vaak niet zo concreet geformuleerd…
-
een verkenning en analyse van buitenspeelbeleid
Twee derde van de ondervraagde Nederlandse gemeenten beschikt in 2023 over buitenspeelbeleid. Maar dit beleid laat nog wel ruimte voor verbetering zien. Beleidsdoelen zijn bijvoorbeeld vaak niet zo concreet geformuleerd…
-
Creativity is important for school performance. As several brain mechanisms involved in creativity are stimulated by low-intensity physical activity, standing might influence creativity. Few studies on the relationship between standing…
-
Physically active learning (PAL) has emerged as a promising way of eliciting health and education-based outcomes for pupils. Concurrently, research suggests large variability in how PAL is perceived, operationalized, and…
-
Many children aged 0–5 years do not meet the WHO physical activity guidelines. To develop effective, evidence-based interventions, it is necessary to understand which factors are associated with physical activity…
-
vier casussen van basisscholen over de aandacht voor bewegen
De schooldag biedt veel mogelijkheden om kinderen te stimuleren om meer te bewegen. Bijvoorbeeld tijdens de pauze of in de klas. Maar hoe doe je dat als school? En welke…