Kennisbank
De Kennisbank Sport & Bewegen bevat ruim 21.000 publicaties. Niet alleen over sport en bewegen, maar bijvoorbeeld ook over leefstijl en gezondheid. Deze Kennisbank biedt een overzicht van onderzoek, beleid en ervaringen uit de praktijk. Het gaat daarbij om sport als doel en sport als middel om maatschappelijke uitdagingen aan te pakken.
21.986 publicaties gevonden
-
Op de Daltonschool De Vijver in Den Haag, wordt ‘Bewegend Leren’ als onderdeel van passend onderwijs ingezet als deel van een “dynamische schooldag”. Je hoort steeds meer geluiden om je…
-
leerlijn springen
De Atletiekunie werkt aan de ontwikkeling van het Ren.Spring.Gooi-programma en wordt daarbij ondersteunt door het Het Mulier Instituut (sportonderzoek voor beleid en samenleving). In het programma Ren.Spring.Gooi van de Atletiekunie…
-
Tijdens schooldagen zitten kinderen te veel stil. Tegenwoordig is dit onderwerp nog net zo actueel als honderd jaar geleden. Door schooldagen dynamischer in te richten, voelen leerlingen zich beter, gaan…
-
In Nederland zijn veel verschillende beweeg- en sportinterventies. Het is niet altijd duidelijk welke kwaliteit en resultaten deze interventies leveren. Door een interventie te kiezen uit de database sport- en…
-
In Lichamelijke Opvoeding Magazine 1 van januari 2021 struikelde ik drie keer over de term affordance. De aanleiding van dit artikel is of de vertaling van affordances in uitdagingen recht…
-
Onze website die de geschiedenis van ons vak, belangrijke ontwikkelingen en personen in beeld brengt, is vernieuwd. Aanleiding om in de komende nieuwsbrieven en in ons magazine aandacht te besteden…
-
stimuleert zelfstandigheid en eigenaarschap
Je wilt geen cijfers meer geven maar toch je leerlingen informatie geven over hun vorderingen. Dan kun je een leerlingvolgsysteem gebruiken. Daarvan zijn er meerdere op de markt. Harry van…
-
“We gaan geen cijfers meer geven, maar meer feedback”. Dit hoor ik de laatste tijd vaker. Maar is dat wel slim om te doen? Wat is er bekend over feedback?…
-
Niet alleen in ons land is het beoordelen van de leervorderingen en leeropbrengsten van leerlingen een van de meest ingewikkelde onderwerpen binnen de lichamelijke opvoeding, ook vakgroepen in andere landen…
-
Dit artikel is een vervolg op het artikel “Werken met een methodiek, waarom zou je?” in Lichamelijke opvoeding magazine 2 – februari 2021 blz. 29-32. Hierin worden vijf methodieken behandeld…