Kennisbank
De Kennisbank Sport & Bewegen bevat ruim 21.000 publicaties. Niet alleen over sport en bewegen, maar bijvoorbeeld ook over leefstijl en gezondheid. Deze Kennisbank biedt een overzicht van onderzoek, beleid en ervaringen uit de praktijk. Het gaat daarbij om sport als doel en sport als middel om maatschappelijke uitdagingen aan te pakken.
21.961 publicaties gevonden
-
lesgeef-ondersteuning door leerlingen
Onze school ligt in Assen-Oost, een multiculturele wijk met vier basisscholen. Wij hebben goed contact met deze scholen, omdat we hen vaak uitnodigen voor allerlei activiteiten. Zo komen de basisschoolleerlingen…
-
kennismaken met cricket
In navolging op Cricket4KIDS, een beweegprogramma voor het basisonderwijs (lees artikel LO Magazine 4, 2022), heeft de KNCB Cricket4YOU ontwikkeld. Een cricketprogramma voor jongeren in het voortgezet onderwijs. Cricket4YOU, bijscholing,…
-
een kijkje in de gymzaal van Mike Russchen
In deze artikelenreeks nemen Anna-Maria van Dillen en Christa Rietberg een kijkje bij vakcollega’s die werken in de verschillende typen speciaal onderwijs (so). Wat drijft hen en welke issues spelen…
-
Dit artikel is onderdeel van reeks topic-artikelen in dit magazine. In deze artikelen is geprobeerd het moeilijk tastbare en meetbare item ‘bewegen regelen’ handvatten te geven. Maar hoe ziet zoiets…
-
Het eerste concept van het boek ‘Samen bewegen regelen’ was voor ons, twee vakleerkrachten in Delft, een aanleiding om te gaan experimenteren met regeltaken in het bewegingsonderwijs. Op beide scholen…
-
toestellenberging
Iedere sportaccommodatie heeft een ruime, veilige en goed ingedeelde toestellenberging nodig voor het opbergen van sporttoestellen en sportmaterialen. De verenigingen en het onderwijs die de accommodatie gebruiken, moeten de toestellen…
-
waar begin je?
Als een vakleerkracht extra aandacht wil besteden aan het socialer en rechtvaardiger organiseren van een gymles kan het helpen eerst te onderzoeken in welke mate deze doelstelling haalbaar is op…
-
Binnenkort verschijnt het boek ‘Samen bewegen regelen in het basisonderwijs’ bij het Jan Luiting Fonds. Het schrijfproces heeft een lange aanloop gehad dat startte in 2015 met een onderzoeksvraag aan…
-
hoe geven vakleerkrachten bewegingsonderwijs betekenis en vorm aan reguleringsdoelen?
In het bewegingsonderwijs hebben reguleringsdoelen een belangrijke plek in het curriculum. Dat merken we niet alleen in Nederland maar ook wereldwijd. Er zijn echter weinig studies over hoe dit in…
-
cultures, commerce, media, politics
Tijdschrift over sport in de samenleving. Deze uitgave gaat in op de sport in Skandinavische landen.