Kennisbank
De Kennisbank Sport & Bewegen bevat ruim 21.000 publicaties. Niet alleen over sport en bewegen, maar bijvoorbeeld ook over leefstijl en gezondheid. Deze Kennisbank biedt een overzicht van onderzoek, beleid en ervaringen uit de praktijk. Het gaat daarbij om sport als doel en sport als middel om maatschappelijke uitdagingen aan te pakken.
21.962 publicaties gevonden
-
mag het een onsje monder prestatiegericht?
Wat krijgt jou in beweging? Als gymdocent is de kans groot dat je een ontzettende sportieveling bent en dat je gaat voor de winst, of een nieuw persoonlijk record. Presteren…
-
KNSB benut kennis uit pilot voor bredere doelgroep
Als het echt wintert, wordt Nederland schaatsgek. Van oudsher, met jaarlijks serieuze vorstperiodes, is schaatsen één van de toegankelijkste sporten in ons land. Want wie wil nou niet het natuurijs…
-
methodiek, organisatie, technische vaardigheden en de beoordeling voor het vo. Voorbeelden van basketbal
In een serie artikelen komen sportspelen aan de orde die veelvuldig in het vo gespeeld worden. In het eerste artikel (LO Magazine 5) is de visie op bewegingsonderwijs en opvattingen…
-
perspectieven van clubbestuurders op etnische diversiteit binnen het cricket in Nederland
Cricket is in Nederland een kleine sport, maar zeer etnisch divers. Steeds meer spelers komen uit grote cricketlanden als India en Pakistan. Dat maakt de competitie sterker, maar leidt ook…
-
over wensen en grenzen in de praktijk
Beweegidentiteit ontwikkelen is in het bewegingsonderwijs een opdracht die nu volop in de belangstelling staat. In het ‘Basisdocument bewegingsonderwijs voor de onderbouw van het voortgezet onderwijs’ (Brouwer et al., 2012)…
-
Als beginnend docent LO kwam ik in aanraking met beweegidentiteit – of tenminste, dat dacht ik. Misschien ging het nog eerder over mijn professionele identiteit. Het heeft in ieder geval…
-
interview met Gert Biesta
De vakwereld LO is onder invloed van Onderwijs 2032 en Curriculum.nu aan het onderzoeken wat persoonsvorming en beweegidentiteit voor het bewegingsonderwijs betekenen. Gert Biesta onderscheidt drie doeldomeinen: kwalificatie, socialisatie en…
-
Steeds meer collega’s willen aan alle drie de beweegdomeinen van het bewegingsonderwijs aandacht schenken: bewegen verbeteren, bewegen regelen en bewegen waarderen. Het beïnvloeden van de beweegidentiteit past binnen het doeldomein…
-
wie ben ik als snowboarder?
Wat is mijn beweegidentiteit bij het snowboarden? Deze vraag kwam aan de orde na het zien van filmopnames van mijn eigen snowboarden. De beelden kwamen niet overéén met het beeld…
-
eerst de veiligheidsgradatie; het polyvagale perspectief
In het vorige artikel is met behulp van een metafoor, een stoplicht, op vereenvoudigde manier uitgelegd hoe je aan een kind kunt herkennen of het goed met hem of haar…