Kennisbank
De Kennisbank Sport & Bewegen bevat ruim 21.000 publicaties. Niet alleen over sport en bewegen, maar bijvoorbeeld ook over leefstijl en gezondheid. Deze Kennisbank biedt een overzicht van onderzoek, beleid en ervaringen uit de praktijk. Het gaat daarbij om sport als doel en sport als middel om maatschappelijke uitdagingen aan te pakken.
21.991 publicaties gevonden
-
Programma’s bewegingsonderwijs in het voortgezet onderwijs richten zich steeds vaker op een betere afstemming op de sportvraag van de leerlingen. De leerlingen krijgen bijvoorbeeld de mogelijkheid om te kiezen uit…
-
leergang vakbekwaamheid Bewegingsonderwijs via Pabo bestaat 15 jaar
De pabo-opleiding was zwaar en bewegingsonderwijs was een vak dat eigenlijk maar enkele studenten van die opleiding kon boeien. Dus toen het voorstel kwam om bewegingsonderwijs uit het curriculum te…
-
kijk in de praktijk
Voor het topic over keuzeprogramma’s hebben we een vragenlijstje via de KVLO site uitgezet en gekeken hoe keuzeprogramma’s in de praktijk vorm krijgen. Er zijn dertien scholen die gereageerd hebben.…
-
een must of een don’t do?
Sportoriëntatie en –keuzeprogramma’s (SOK), ze zijn al heel lang een standaardonderdeel van het programma bewegingsonderwijs in de bovenbouw van het voortgezet onderwijs. Al zo lang dat we nauwelijks nog stilstaan…
-
stimuleert zelfregulatie in sport en leefstijl
Op de basisschool sporten kinderen nog volop, maar na het eerste jaar van de middelbare school daalt het percentage leerlingen dat lid is van een sportvereniging drastisch. Dit geldt nog…
-
de kracht van de Rubic
Traditionele beoordelingsmodellen, die gericht zijn op het beoordelen op basis van cijfers voor sensomotorische vaardigheden in de les LO, komen steeds meer ter discussie te staan (Borghouts, Slingerland, & Haerens,…
-
het belang van breed oriënteren
Elke sportloopbaan begint met bewegen. Kinderen hebben een natuurlijke drang om te bewegen, maar voldoende bewegen is helaas om verschillende redenen steeds minder vanzelfsprekend. En op nog te veel basisscholen…
-
als noodzakelijk doel en krachtig middel (1)
Vanuit onderwijskundig perspectief is het wenselijk dat leerkrachten, bestuurders en beleidsmakers weten welke waarden of welke doelen we nastreven als kinderen in onderwijstijd bewegen. Zijn de doelen tijdens de les…
-
Lichamelijke opvoeding, jaargang/volume 105, nummer 2.
-
Als het ‘vroeger’ op de ALO van de Hogeschool Arnhem en Nijmegen over voeding ging, dan bedoelde men sportvoeding. ‘Daar is wel iets in verschoven’, zegt Hester de Vries. De…