Kennisbank
De Kennisbank Sport & Bewegen bevat ruim 21.000 publicaties. Niet alleen over sport en bewegen, maar bijvoorbeeld ook over leefstijl en gezondheid. Deze Kennisbank biedt een overzicht van onderzoek, beleid en ervaringen uit de praktijk. Het gaat daarbij om sport als doel en sport als middel om maatschappelijke uitdagingen aan te pakken.
21.987 publicaties gevonden
-
Een commissie van leraren, vak- en curriculumexperts werkt sinds september aan de actualisatie van de examenprogramma’s voor bewegen en sport. Een belangrijke opdracht daarbij is om de beweegvakken meer bij…
-
kijkkader voor beweeguitvoeringen
Elke kind beweegt op een unieke wijze en heeft daarom specifieke leerhulp nodig. In dit artikel presenteren we een kijkkader voor beweeguitvoeringen. In een eerder artikel (LO Magazine 7, Planmatig…
-
In mei 2020 is door Michel Aussems in een artikel van LO Magazine beschreven wat de regels zijn van baseball5 en hoe je het kunt spelen met diverse leeftijds- of…
-
minitrampoline rechtstandig springen in de zaal spannend?
Attractief minitrampoline springen zonder over de kop te gaan. Hoe zorg je ervoor dat je leerlingen in het voortgezet onderwijs enthousiast maakt voor minitrampoline springen zonder dat ze over de…
-
De Sportspeeltuin van de Nevobo is een programma met tien kant-en-klare trainingen voor kinderen van 4 tot 6 jaar. Deze trainingen zijn voornamelijk gericht op de Breed Motorische Ontwikkeling (BMO)…
-
In de voortdurende zoektocht naar de bevrediging van de behoefte aan autonomie en intrinsieke motivatie onder middelbare scholieren is het vak LO een cruciaal terrein waarop innovatie een blijvende uitdaging…
-
een poging tot begrip
De aanleiding voor deze tekst begint in de jaren negentig met het verschijnen van twee praktijkboeken voor het bewegingsonderwijs in het basisonderwijs; Basislessen bewegingsonderwijs (1990) en het Werkboek Bewegingsonderwijs voor…
-
In Westland is sinds 2022 op het voortgezet onderwijs een pilot Dynamische Schooldag gestart. Zie ook het artikel in LO 2 2024 waarin de start van de pilot is beschreven.…
-
Rubrics zijn een veelgebruikt instrument om het leren van leerlingen bij LO te evalueren, zowel voor formatieve of summatieve doeleinden. Ook op de alo’s worden rubrics veel toegepast, bijvoorbeeld bij…
-
de spelgecentreerde aanpak als pedagogischdidactisch uitgangspunt richting de beroepspraktijk
Om studenten van de mbo-opleiding Sport en Bewegen optimaal voor te bereiden op hun toekomstige rol in de sportwereld, is het essentieel om in te spelen op actuele trends en…