Kennisbank
De Kennisbank Sport & Bewegen bevat ruim 21.000 publicaties. Niet alleen over sport en bewegen, maar bijvoorbeeld ook over leefstijl en gezondheid. Deze Kennisbank biedt een overzicht van onderzoek, beleid en ervaringen uit de praktijk. Het gaat daarbij om sport als doel en sport als middel om maatschappelijke uitdagingen aan te pakken.
21.991 publicaties gevonden
-
Het lijkt een vreemde stelling binnen het over algemeen zeer betrouwbare ambtenarenapparaat dat onderwijs heet. Een instelling waarvan je zou denken dat in ieder geval de salarissen en het recht…
-
Op 29 juni 2018 hebben VWS,VNG/VSG en NOC*NSF als hoofdondertekenaars het Nationale Sportakkoord ondertekend: “Sport verenigt Nederland”. Het doel van dit Sportakkoord is dat iedereen plezier in sport kan hebben.…
-
Hoeveel moeten kinderen bewegen? En hoe breng je meer beweging in hun dag? In dit artikel vind je informatie over de nieuwe beweegrichtlijnen en wat dit betekent voor jou als…
-
Een positieve sportcultuur is de vierde ambitie in het Nationaal Sportakkoord (VWS, VSG, VNG, & NOC*NSF, 2018). “De ambitie is dat overal met plezier, veilig, eerlijk en zorgeloos gesport kan…
-
met extra beweegmomenten tijdens een schooldag (2b)
Met het rapport ‘plezier in bewegen’ hebben de gezamenlijke adviesraden dit najaar opgeroepen tot dagelijks twee keer een half uur sporten en bewegen op school (1). Daarmee wordt de noodklok…
-
Het gaat goed in Nederland. De werkloosheid daalt, inkomens stijgen. Toch is er een groep die niet meeprofiteert. Maar liefst 378.000 kinderen en jongeren groeien op in armoede (1). Dat…
-
In de meeste gymzalen is er een mogelijkheid voor het opzetten van een lengtenet voor het spelen van badminton of volleybal op kleine veldjes. Deze opstelling kan ook gebruikt worden…
-
het kan anders..
Het ontwerpen en realiseren van bewegingsactiviteiten die door iedere leerling betekenisvol en uitdagend ervaren worden, is geen sinecure. We kunnen vaststellen dat dit voor ons als professionals enerzijds een complexe…
-
groepsdynamisch werken in het onderwijs
IK in de WIJ is voor ons een treffende metafoor voor het schrijven van een boek over Groepsdynamisch Werken met klassen. Wij zijn gefascineerd door de invloed van de groepsdynamiek…
-
welke plek moet zelf ontwerpen innemen in een aangeboden lessenreeks bewegen en muziek
De meeste vakcollega’s vinden het spannend om een lessenreeks Bewegen & Muziek aan te bieden aan leerlingen in het voortgezet onderwijs. En dat is best begrijpelijk omdat je toch wel…