YETS
Doelgroep
De interventie richt zich op jeugd (12-18 jaar), die op meerdere leefterreinen beginnende of bestaande internaliserende of externaliserende problemen hebben, waardoor het risico op maatschappelijke uitval ontstaat. Veelal komt deze doelgroep uit achterstandswijken, is er sprake van een negatief thuismilieu, een geïsoleerde omgeving en/of leven in armoede.
Doel
Het hoofddoel van YETS is het voorkomen van maatschappelijke uitval onder risicojongeren door deelnemers gedurende minimaal 2 schooljaren intensief te ondersteunen in hun sociaal-emotionele, gedragsmatige ontwikkeling en het functioneren op school. Onder maatschappelijke uitval wordt schooluitval, jeugdwerkeloosheid en crimineel/overlastgevend gedrag verstaan (Nicis Institute, 2009).
Aanpak in het kort
YETS gebruikt sport als middel om maatschappelijke uitval te voorkomen bij kwetsbare jongeren. Pedagogisch sterke coaches ondersteunen de jongeren minimaal twee schooljaren in hun ontwikkeling en begeleiden hen naar een positievere rol in hun gemeenschap.
Materialen
Voor het uitvoeren van de interventie wordt gebruik gemaakt van een basketbaltechnisch jaarplan en een sociale integratie jaarplan. Daarnaast is er een database beschikbaar met protocollen en richtlijnen voor coaches hoe om te gaan met specifieke situaties.
Organisatie en locatie
De interventie wordt uitgevoerd door YETS Foundation op de locatie van de school. De interventie is primair ontwikkeld voor de lagere opleidingsniveaus van het VMBO. In overleg en afhankelijk van behoeften kan de interventie ook op andere niveaus worden toegepast zoals op Praktijkonderwijs of op een andere opleidingsniveaus. Een vereiste is dat de school de pedagogische visie van YETS onderschrijft en de uitvoering van de interventie kan faciliteren. Dit bekent dat er een sportruimte beschikbaar is die voldoet aan veiligheidsnormen en er een ruimte is voor de activiteiten van de onderwijs- en sociale integratiepijler. Tot slot moet er binnen de school voldoende draagkracht zijn voor een intensieve samenwerking met de uitvoerders van de YETS methodiek. Naschoolse interventies behalen meer rendement wanneer de school middelen ter beschikking stelt als ruimte om af te spreken en inzicht in portfolio’s en/of schoolresultaten om zo de kans dat jongeren hetgeen dat ze bij YETS hebben geleerd ook toepassen in andere contexten (Rhodes & DuBois, 2006). Jaarlijks overleggen beide partijen over de invulling van de activiteiten en welke leerdoelen worden nagestreefd. Op deze wijze worden beide programma’s op elkaar afgestemd om zo efficiënt en effectief mogelijk te werk te gaan.
Anno 2023 wordt de interventie uitgevoerd op 5 scholen (7 teams) in Schiedam, Vlaardingen en Rotterdam.
Meer informatie
- uitgebreide_beschrijving_yets.pdf
Over o.a. randvoorwaarden voor een goede uitvoering, de kosten en resultaten van de procesevaluatie.