Het Bewegend Kind - Kinderdagverblijven
Doelgroep
Alle peuters op de kinderdagverblijven in Nederland. De intermediaire doelgroep zijn de pedagogisch medewerkers van deze groepen.
Doel
Peuters in de leeftijd 1,5 tot 4 jaar dagelijks 10 minuten begeleid en 10 minuten vrij spelend laten bewegen in de buitenomgeving van de locatie en in de speellokalen. Het doel is onder andere bepaald aan de hand van de praktische toepasbaarheid en haalbaarheid bij de kinderdagverblijven.
Aanpak in het kort
Het Bewegend Kind – Kinderdagverblijven richt zich op het dagelijks bewegen voor kinderen van 1,5 tot 4 jaar. Elk kinderdagverblijf heeft een speciaal getrainde bewegingscoördinator die pedagogisch medewerkers ondersteunt om de buiten beweegmomenten duurzaam te integreren in het dagprogramma. De implementatie verloopt in zeven fasen. Eerst vindt de werving van kinderdagverblijven plaats, gevolgd door een verkenning met locatiemanagers en pedagogisch medewerkers om te beslissen of ze willen starten. Vervolgens wordt de positie van bewegen binnen het kinderdagverblijf bepaald. Daarna wordt een bewegingscoördinator aangesteld, die intern of extern kan zijn. Deze coördinator geeft dan cursussen aan de pedagogisch medewerkers. In de praktijkfase gaan medewerkers met de peuters naar buiten om beweegmomenten te verzorgen, zoals bewegen op muziek, bewegen in spelvorm en bewegen in verhaalvorm. Voor de lange termijn borging zijn er jaarlijkse bijscholingen voor de bewegingscoördinatoren.
Materialen
De materialen die benodigd zijn voor een goede implementatie is voor een groot deel het digitaal platform. Dit platform geeft de medewerkers inzicht in de thematische beweegmomenten en de kwalitatieve beweegvormen. Voor de beweegmomenten in de buitenomgeving zijn een beperkt aantal materialen nodig. Er zijn parcourslessen ontwikkeld voor locaties met een speellokaal. De parcourslessen in het speellokaal zijn lessen waar de peuters een hindernisbaan afleggen, waarbij ze bijv. over bankjes lopen of kruipen, op een kast klimmen en van hoepel naar hoepel springen. Voor de parcourslessen zijn de standaard materialen gebruikt die in de meeste speellokalen aanwezig zijn. Zijn deze materialen in het speellokaal toch niet aanwezig, dan kan Het Bewegend Kind deze leveren. Voor de bewegingscoördinatoren is een werkboek waarin staat hoe de implementatie vormgegeven wordt.
Organisatie en locatie
Elk kinderdagverblijf kan deelnemen aan de interventie, echter een kinderdagverblijf kan alleen starten als er draagvlak is van de locatiemanager en de pedagogisch medewerkers. De interventie zorgt voor een andere invulling van het ’bewegen op het kinderdagverblijf’, hetgeen betekent dat er een gedachteverandering nodig is. In het eerste oriënterend gesprek wordt bepaald of de locatiemanager en de pedagogisch medewerkers achter het dagelijks bewegen, geïntegreerd in het dag rooster, staan. Hierdoor kan Het Bewegend Kind goed worden geïmplementeerd.
Implementatie van Het Bewegend Kind – Kinderdagverblijven. in kinderdagverblijven is mogelijk op diverse locaties, waarbij inpassing van het bewegen in de specifieke omgeving van elk kinderdagverblijf essentieel is. Het kan plaatsvinden op het buitenspeelterrein, op een grasveld, in een speelzaal, of zelfs in de gemeenschappelijke ruimte van het kinderdagverblijf. Echter een open ruimte van ongeveer 50m² is van belang voor een effectieve uitvoering.
Aangezien elk kinderdagverblijf uniek is, wordt individueel bekeken hoe en waar Het Bewegend Kind – Kinderdagverblijven. het meest effectief kan worden uitgevoerd. Elementen zoals bomen, speeltoestellen, baskets, doeltjes en klimrekken zijn gunstig om variatie in bewegingsactiviteiten te bieden.
Meer informatie
- uitgebreide_beschrijving_het_bewegend_kind_-_kinderdagverblijven.pdf
Over o.a. randvoorwaarden voor een goede uitvoering, de kosten en resultaten van de procesevaluatie.