B-Fit
Doelgroep
De primaire doelgroep van B-Fit bestaat uit kinderen in de leeftijd van 4-12 jaar. De intermediaire doelgroep zijn ouders van leerlingen van het (speciaal) basisonderwijs en groepsleerkrachten van het (speciaal) basisonderwijs.
Doel
Het tegengaan van overgewicht en motorische achterstand bij kinderen in de basisschoolleeftijd door het stimuleren en inbedden van een gezonde en actieve leefstijl. Hierbij is er binnen B-Fit aandacht voor de thema’s Beweeg je Fit, Eet je Fit, Leer je Fit en Samen Fit.
Aanpak in het kort
Bij B-Fit wordt gebruik gemaakt van bestaande interventies die door een gecertificeerde B-Fit coach binnen de onderwijsinstelling worden uitgevoerd en gecoördineerd. De onderwijsinstelling kiest, in samenspraak met de B-Fit coach interventies uit en stelt zo zijn eigen B-Fit programma samen. Via een online portal beschikken de B-Fit coach en de onderwijsinstelling over alle benodigde informatie en documentatie voor het voorbereiden, uitvoeren en borgen van de interventies. Aan het einde van ieder jaar evalueert de B-Fit coach met de onderwijsinstelling het programma en de resultaten. Gedurende de looptijd draagt de B-Fit coach zijn kartrekkersrol over aan de onderwijsinstelling, voor interne inbedding en borging voor de lange termijn.
Materialen
Er is een startpakket, bestaande uit promotiematerialen. Ook is er de menukaart, een overzicht van alle interventies. Wanneer er een keuze gemaakt is uit de beschikbare interventies worden via de online begeleidingsportal materialen zoals handleidingen en folders ter beschikking gesteld en verzorgt de GSF de bij de interventie behorende materialen.
Organisatie en locatie
B-Fit kan worden uitgevoerd op het regulier en speciaal basisonderwijs. De interventies zijn afgestemd op de leeftijdsgroep 4-12 jaar. De interventies uit het B-Fit programma worden op locatie bij de deelnemende onderwijsinstelling uitgevoerd.
Meer informatie
- uitgebreide_beschrijving_b-fit.pdf
Over o.a. randvoorwaarden voor een goede uitvoering, de kosten en resultaten van de procesevaluatie.